Hoe helpt leefstijl bij migraine?

Migraine is een complexe hersenziekte die niet veroorzaakt wordt door een verkeerde leefstijl. Het is wel zo dat een goede leefstijl en verandering van voeding kan helpen de migraine te verminderen en de levenskwaliteit te verbeteren.

Migraine staat wereldwijd op de tweede plaats van meest beperkende aandoeningen. Eén op de zeven mensen wereldwijd heeft migraine. In Nederland zijn dat er al ruim twee miljoen. Waarvan ruim 200.000 mensen met chronische migraine. De economische impact is heel groot. Het kost de Nederlandse samenleving 2.4 tot 4.3 miljard Euro per jaar.

Wat is migraine?

Erge hoofdpijn is het symptoom dat het meest bekend is. Daarnaast kan een aanval ervoor zorgen dat je concentratievermogen enorm vermindert; je misselijk bent en moet braken; je extreem vermoeid bent; licht, geluid en geuren ‘pijn’ doen; je duizelig bent; zelfs uitvalsverschijnselen komen voor. Kortom, een migraineaanval zorgt ervoor dat je volkomen uitgeschakeld bent. Je moet je afzonderen, prikkels uitsluiten, liefst in bed in een donkere kamer. Een aanval kan 4 tot 36 uur duren.

Ondanks dat migraine op zo’n grote schaal voorkomt, is er nog erg weinig onderzoek naar migraine. Pas de laatste tien jaar is dat aan het veranderen. Migraine wordt ook de ‘stille’ ziekte genoemd, hij is onzichtbaar: als iemand migraine heeft, zie je hem/haar niet; als je geen migraine hebt, is er ook niks aan de hand.

Migraine wordt vaak niet herkend, niet door degene die migraine heeft en ook niet door de huisarts. “Gewoon erge hoofdpijn”, problemen met sinussen of nekpijn, je denkt niet gelijk aan migraine.

Waarom leefstijl en voeding bij migraine

Alle leefstijlpijlers zijn belangrijk bij migraine en hebben invloed op de aandoening. Voeding speelt een cruciale rol bij het verminderen van aanvallen door de stabiliteit van de bloedsuikerspiegel te bevorderen en ontstekingsreacties te verminderen.

Tegelijkertijd is regelmatige lichaamsbeweging van groot belang, omdat het bijdraagt aan de gezondheid van de hersenen en stressvermindering. Het is een balans tussen de juiste voedingsstoffen en beweging die een gunstige invloed kan hebben op de frequentie en intensiteit van aanvallen.

Naast voeding en beweging is een gezond slaappatroon essentieel voor migraine. Voldoende slaap en een consistent slaapritme kunnen niet alleen de aanvalsfrequentie verminderen, maar ook de algehele levenskwaliteit verbeteren. Bovendien bevordert een goede nachtrust de hersenfuncties en helpt het stress te verminderen, wat beide gunstig kan zijn voor mensen met migraine. Een gebalanceerde levensstijl met aandacht voor voeding, beweging en slaap kan dus een positieve invloed hebben op migraine en het verbeteren van het welzijn.

Onderzoek en migraine

Ondanks dat zoveel mensen migraine hebben, is er nog steeds erg weinig onderzoek naar migraine. Deels omdat hier pas ‘laat’ mee begonnen is, deels omdat er veel te weinig geld voor vrijgemaakt wordt.

Wel wordt steeds duidelijker dat het ketogeen (Low Carb High Fat) dieet en/of het koolhydraatarm dieet goed helpen bij migraine, net als bij epilepsie. Hier is ook steeds meer onderzoek naar, helaas kleine onderzoeken (kleine groepen), maar wel veelbelovend.

Onderzoek naar migraine en voeding is ook minimaal. Dit komt o.a. doordat het zo moeilijk is onderzoek te doen naar voeding. Je kan bijvoorbeeld deelnemers niet drie maanden opsluiten! Toch is het belangrijk manieren te vinden ook naar voeding wetenschappelijk onderzoek te doen. Het kleine pilot onderzoek van dr. Ilona Wilmont en Marina Boeser is hier een voorbeeld van.

Lees ook: Koolhydraatarm dieet helpt bij migraine: in een studie met 70 migrainepatiënten bleken verschillende koolhydraatarme diëten zeer effectief bij het verminderen van de klachten.

Migraine en leefstijl supportgroep

Migraine en leefstijl is een besloten groep van Stichting Je Leefstijl als Medicijn. Iedereen die zijn leefstijl wil aanpassen om zijn leven met migraine te optimaliseren, is van harte welkom om lid te worden van deze groep. We bieden een veilige, informatieve ruimte waar mensen kunnen ontdekken, leren en groeien op weg naar een gezondere leefstijl.

We verstrekken waardevolle informatie, praktische tips en persoonlijke ervaringen via diverse bronnen zoals blogs, podcasts, onderzoek e.d. in deze supportgroep. Dit alles met als doel om kennis en bewustzijn over leefstijlaanpassingen te vergroten en zo positieve veranderingen te stimuleren voor mensen met migraine. Hier ondersteunen, informeren, inspireren en motiveren we elkaar, zodat we meer grip krijgen op de uitdagingen van migraine.

Migraine

Zelf aan de slag?

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer lezen over voeding?
En wil je weten waar je op moet letten als je start met een koolhydraatarme leefstijl?

Lees verder op onze pagina Voeding. Daar vind je veel informatie over macronutriënten (vetten, eiwitten en koolhydraten), over suiker, zout, MSG, enzovoort!

Aanbevolen boeken

Uitgelicht:

“Migraine Miracle” van dr. Josh Turknett
Een absolute aanrader!
Deze Amerikaanse neuroloog met migraine heeft zichzelf en veel van zijn patiënten geholpen door verandering van voeding.
Jarenlang had hij migraine, net als zijn moeder. Als neuroloog wist hij alles van de behandeling van migraine, maar ook hij kon zichzelf niet helpen met de gangbare behandelingen. Hij ging zich bij toeval verdiepen in het ‘paleo’ dieet en probeerde dat uit. Enkele weken nadat hij zijn eetpatroon veranderde, verdween zijn migraine. Een wonder!


Ervaringen met migraine en leefstijl

Ook benieuwd naar hoe anderen met hun migraine leven? Lees hier de inspirerende ervaringen van andere migrainepatiënten en hoe verandering van voeding en leefstijl hun migraine beïnvloedde.

Hoe voeding Yneke Kootstra hielp om beter met haar migraine om te gaan

Hoe voeding Yneke Kootstra hielp om beter met haar migraine om te gaan

Als oprichter van de Academie voor Leefstijl en Gezondheid in 2008 is Yneke Kootstra een van de pioniers van de leefstijl in Nederland. Zelf wist ze met voeding haar migraineaanvallen beter onder controle te krijgen. Daartoe moest ze haar motto ‘Zorg gewoon dat je niet te veel eet’ bijstellen. Het werd ‘Zorg dat je niet te veel eet. En zorg dat je de goede dingen eet.’
Van patient naar actient bij migraine

Van patiënt naar actiënt bij migraine

Mensen met migraine moeten vaak hun eigen weg vinden om uit te vinden wat ze kan helpen. Marina Boeser geeft tips om actiënt te worden en op actieve wijze je gezondheid te bevorderen.
Hoe voeding migraine beïnvloedt

Hoe voeding migraine beïnvloedt

In deze podcast met The Nourishing State vertelt Marina Boeser hoe verrast zij was door het verschil dat andere voeding maakte op de ernst en frequentie van haar migraine. Ze is verbaasd dat dit niet algemeen bekend is. Minder migraine en minder heftige migraine is echt mogelijk!
Schuldgevoel

Migraine en schuldgevoelens

Schuldgevoel bij migraine. Iedereen met migraine heeft hiermee te maken. Omdat je bijv. afspraken moet afzeggen. Wat is schuldgevoel en hoe ga je daarmee om?
migraine en leefstijl

Migraine en leefstijl, werkt het?

Podcast Bea Pols – Compleet Gezond met Marina Boeser over hoe verandering van voeding en leefstijl haar leven met migraine veranderde.
migraine en voeding

Wat we weten van migraine en voeding

Wat is de invloed van voeding op migraine? Onderzoeker Ilona Wilmont zet de studies op een rij. Energiehuishouding in de hersencellen speelt een grote rol.
Studie ketogeen dieet bij migraine

Studie ketogeen dieet bij migraine

Onderzoeker Dr. Ilona Wilmont en ervaringsdeskundige Marina Boeser deden een voorstudie naar de invloed van het ketogeen dieet op het verloop van migraine.
Een jaar ketogeen tegen migraine

Een jaar ketogeen tegen migraine

Marina leed jarenlang aan zware migraine en onderzoekt hoe ze zichzelf met een verandering van leefstijl kan helpen. Ketogeen tegen migraine.
Bevrijd van chronische migraine

Bevrijd van chronische migraine

Een groot deel van haar leven leed Arianne Groeneveld onder migraine. Het Stanton-dieet verloste haar van de chronische hoofdpijn.