Leefstijladvies werkt het beste als het bij jou past. Wat zijn de beste voedingsadviezen bij jouw aandoening? Welke vorm van bewegen en ontspannen past bij jou?

Wat wordt er bedoeld met leefstijl?

Vaak geef je elkaar ongemerkt leefstijladvies want leefstijl is de manier waarop je leeft. Het heeft te maken met wat, wanneer en hoe vaak je eet. Rook je? Of drink je soms een wijntje? Ga je vroeg of laat naar bed? Ben je iemand die veel beweegt of sport?
Leefstijl heeft ook te maken met jouw contact met andere mensen. Heb jij steun en gezelligheid in je omgeving? Of ben je vaak alleen? Wat zorgt ervoor dat je ’s ochtends zin hebt om op te staan? Al deze dingen zijn onderdeel van je leefstijl.

De afgelopen 50 jaar is onze leefstijl veranderd. We eten vaker de verkeerde dingen. We hebben meer te maken met stress. En we bewegen minder. In dezelfde periode zien we een enorme toename van hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes type 2. Dit worden leefstijl gerelateerde aandoeningen genoemd. Je leefstijl kan je dus ziek maken. Het goede nieuws is dat leefstijl ook je gezondheid kan bevorderen. Zelfs bij chronische aandoeningen als migraine, diabetes type 1 en reuma kan een gezonde leefstijl zorgen voor meer kwaliteit van leven.

Wat is een gezonde leefstijl?

De basis van een gezonde leefstijl is voeding. Je lichaam heeft energie en bouwstoffen nodig. In de webinar ‘voeding in plaats van vulling’ vertellen sportarts Hans van Kuijk, leefstijlcoach Nina de Rooij en onze voorzitter Wim Tilburgs je daar meer over.

Gezonde voeding is onbewerkt, bevat zo min mogelijk toevoegingen en een beperkte hoeveelheid koolhydraten en suikers. Je lichaam heeft daardoor een betere brandstof. Hierdoor voel jij je energieker en heb je meer zin in bewegen. Gezonde voeding is de basis van ons leefstijladvies.


Leefstijladvies; wat wil jij veranderen?

Jij staat aan het roer van je gezondheid en kiest waaraan je wilt werken. Er bestaan geen oplossingen die voor iedereen hetzelfde zijn. Het is daarom belangrijk om te ontdekken wat bij jou past en wat er voor jou werkt. Dit hoef je niet alleen te doen. Je kunt dit met je arts bespreken of met andere mensen die met hetzelfde bezig zijn. Door met anderen je ervaringen te delen kun je elkaar steunen en van elkaar leren.

Het leefstijlroer

Arts en Leefstijl heeft aan de hand van de 6 leefstijlelementen het leefstijlroer ontwikkeld. Deze pijlers zijn: voeding, beweging, verbinding, ontspanning, middelen en slaap. Zorgprofessionals zoals je arts, de POH, verpleegkundigen, diëtisten, psychologen en leefstijlcoaches kunnen het leefstijlroer gebruiken om de verschillende leefstijlelementen met je te bespreken.

De leden van Arts en Leefstijl zijn te herkennen aan het leefstijlvignet. Zij zijn op de hoogte van de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van leefstijl. Door het leefstijlvignet is het voor jou makkelijker om een zorgprofessional te vinden die leefstijlgeneeskunde toepast.


Aansluiten bij je persoonlijke behoefte

Een leefstijladvies moet aansluiten bij jouw wensen, doelen en mogelijkheden. Het is belangrijk dat jij voor jezelf duidelijk hebt:

  • Wat voor jou de reden is om je leefstijl te veranderen.
  • Wat de doelen zijn die je wilt bereiken.
  • Of je ondersteuning nodig hebt om jouw doelen te realiseren.
  • Of je steun hebt in je omgeving.

Iets wat kan helpen om beter te weten wat je wilt aanpassen is Mijn Positieve Gezondheid. Het invullen van de vragen helpt om duidelijk te krijgen wat je aan je leefstijl wilt veranderen. Het is belangrijk om daar met kleine stappen aan te werken. Wil je gelijk aan de slag? Vul dan het spinnenweb van Mijn Positieve Gezondheid in.

Samen werken aan je leefstijl

Het spinnenweb dat je zelf hebt ingevuld sluit goed aan bij het leefstijlroer dat de zorgprofessionals gebruiken om met jouw leefstijl te bespreken. De video hiernaast laat je zien hoe dat werkt. Door het spinnenweb wordt duidelijk wat voor jouw belangrijk is om aan te werken. Hierdoor kan de zorgprofessional samen met jou kijken naar duidelijke haalbare doelen om je leefstijl aan te passen. Op deze wijze sta jij aan het roer en kom je tot een persoonlijk leefstijladvies.

Ancora

Samen sterk

Steun is ontzettend belangrijk bij het veranderen van je leefstijl. Anderen die weten en begrijpen waar je mee bezig bent. Helaas is de tijd van de zorgprofessional vaak beperkt. Dit terwijl je vaak juist in de avonduren of weekenden wel even een steuntje in de rug kan gebruiken. Een luisterend oor van iemand die begrijpt hoe lastig het kan zijn om de gezonde keuze te maken. Of een advies over wat je in een restaurant in plaats van friet of een pannenkoek kan bestellen. In de online supportgroepen van onze stichting kun je terecht met je vragen en kun je ideeën opdoen van andere leden.

Daarnaast bieden we je praktisch steun. Op onze website vind je informatie over voeding, beweging en andere leefstijlelementen. We hebben video’s voor je en boeken die we aanbevelen. Met de recepten kun jij gelijk aan de slag met het veranderen van je leefstijl.


Hoe verander ik mijn leefstijl?

Zoals het leefstijlroer laat zien valt leefstijl te verdelen in 6 elementen.

  • Voeding
  • Beweging
  • Slaap
  • Ontspanning
  • Verbinding
  • Middelen; roken, drugs, alcohol, medicijnen

Op alle 6 elementen kun je in meerdere of mindere mate invloed uitoefenen. Het aanpassen van je voeding geeft een positief effect op de andere elementen zoals beweging, slaap en ontspanning. Doordat je meer energie hebt en meer positiviteit ervaart helpt het ook om meer in verbinding met anderen te staan.

Voeding is van grote invloed op je gezondheid. Toch is het niet altijd de eerste stap waar je mee kunt beginnen. Als je last hebt van stress door relatie- of financiële problemen dan is het verstandig om daar eerst hulp bij te zoeken. Het stoppen met roken, drugs of alcohol heeft een enorme impact op je gezondheid. Door de verslavende werking van deze middelen is het belangrijk om daar professionele begeleiding bij te hebben.

Wanneer jij je leefstijl wilt veranderen. Ga je eigenlijk je gedrag veranderen. Leefstijladvies van een ander dat niet bij jouw omstandigheden aansluit is niet effectief. Leefstijladvies dat je zelf of in samenwerking met je zorgprofessional formuleert werkt veel beter. Stel daarbij voor jezelf haalbare doelen. Het is daarbij van belang dat het kleine stappen zijn die meetbaar zijn. Denk daarbij goed na over HOE jij je doel wilt gaan bereiken. Leefstijlcoach Nina de Rooij vertelt je daar meer over.


Het volhouden van een leefstijlverandering

Het veranderen van gedrag is niet makkelijk. Net zoals het volhouden van nieuw gedrag. Weten dat iets gezond voor je is, betekent niet dat je dit automatisch altijd zal doen. Op momenten van stress is de natuurlijke respons om terug te grijpen op oud gedrag. Het is belangrijk om te weten dat dit erbij hoort. Op die manier voorkom je zelfverwijt en is het eenvoudiger om je gezonde leefstijl weer op te pakken.

Hoogleraar Andrea Evers en sociaal-psycholoog Pepijn van Emmelen vertellen je daar in deze podcast van Lifestyle4health meer over.


Lees meer over leefstijlverandering:

Leefstijl reset week – de beste manier om gedrag duurzaam te veranderen

Duurzame gedragsverandering – De beste manier.

De biologie van de mens is niet aangepast aan het moderne leven met een 24 uurs economie, gemaksvoeding, snelle mobiliteit, langdurige stress en bijvoorbeeld pensionering. Problemen konden niet uitblijven. Nieuwe chronische ziekten en daarnaast is er een toename van klachten als moeheid, pijn en burnout.

Welke voedingsadviezen horen bij een gezonde leefstijl?

Lees daarover meer op deze pagina.

word lid!

Lid worden van Je Leefstijl Als Medicijn

De leefstijlgeneeskunde ontwikkelt zich snel. Je Leefstijl Als Medicijn werkt samen met wetenschappers en neemt deel aan veel bestuurlijke initiatieven op dit gebied. Door lid te worden ondersteun je ons werk.