Dokter Bernsteins leefstijlmethode

Wie is dokter Bernstein?

Dokter Bernstein is geboren op 17-06-1934. Op de leeftijd van 12 jaar werd hij met diabetes type 1 gediagnosticeerd. Hoewel hij complicaties heeft gehad, zijn deze door de toepassing van zijn leefstijlmethode verdwenen. Hij heeft nog steeds een gezond en actief leven. Zijn leefstijlmethode is dus een methode die ontwikkeld is door een diabetes patiënt.

Wat ontdekte dokter Bernstein?

Door het monitoren van zijn bloedsuikerwaarden en dit te analyseren, ontdekte hij dat koolhydraten zijn bloedsuiker lieten stijgen.
Aan de hand daarvan is hij meer onderzoek gaan verrichten waarbij hij ontdekte dat eiwitten en vetten de bloedsuiker ook beïnvloeden.
Op basis van zijn onderzoeken ontwikkelde hij een leefstijlmethode. Hij werd arts om met de door hem ontwikkelde methodiek en zijn persoonlijke ervaring meer mensen te kunnen helpen. In zijn praktijk helpt hij nog dagelijks mensen met diabetes type 1 én 2.

Dokter Bernstein vindt dat patiënten zelf verantwoordelijkheid moeten nemen in het managen van hun diabetes. Het aanpassen van je voedingspatroon is daarbij ontzettend belangrijk. Volgens Bernstein veroorzaken schommelende en te hoge bloedsuikerwaarden complicaties.
Door je koolhydraatinname te beperken zijn de bloedsuikerwaarden makkelijker te stabiliseren en kunnen complicaties worden voorkomen.

Voedingspatroon volgens dokter Bernstein

Dokter Bernstein raadt aan om de koolhydraat inname zoveel mogelijk te beperken. Hij adviseert om vlees, vis, zuivel en eieren te eten, aangevuld met groenten die weinig koolhydraten bevatten. Dit voedingspatroon bevat vooral eiwitten die een trage stijging van de bloedsuiker geven en daardoor makkelijk te beheersen zijn.

Hij gaat uit van 3 maaltijden per dag, waarbij de hoeveelheid eiwitten per maaltijd iedere dag zoveel mogelijk hetzelfde zijn. Bij het ontbijt raadt hij aan om de kleinste hoeveelheid koolhydraten te eten vanwege het dageraadfenomeen.
De koolhydraten verdeelt hij als volgt over de dag;

  • 6 gram koolhydraten bij het ontbijt
  • 12 gram koolhydraten bij de lunch
  • 12 gram koolhydraten bij het avondeten

Dageraadfenomeen

Het dageraadfenomeen is de beschrijving van de verminderde effectiviteit van insuline aan het begin van de dag.
Dit heeft onder andere te maken met het lever- en galritme.

De lever heeft een ritme van afbraak en opbouw. Tussen 03.00-15.00 is de lever bezig met de uitscheiding van afvalstoffen (afbraak).
Vanaf de middag, 15.00-03.00, richt de werking van de lever zich op de vertering van koolhydraten en het opslaan daarvan in de vorm van glycogeen (opbouw).

In de ochtend is de gal het meest actief en zorgt voor de vertering van eiwitten en vetten. Met andere woorden het lichaam verwerkt in de ochtend gemakkelijker eiwitten en vetten dan koolhydraten.

Wet van kleine getallen

Kort uitgelegd houdt ‘de wet van kleine getallen’ in dat kleine hoeveelheden, kleine fouten veroorzaken.
Dit geldt zowel voor de insuline die je injecteert als voor de koolhydraten die je eet.

Effect van eiwitten op je bloedsuiker

De sleutel tot het normaliseren van bloedsuikerwaarden is voeding.
Dit bestaat uit 3 hoofdgroepen (macronutriënten) koolhydraten, eiwitten en vetten.
Alle drie zorgen ze voor een stijging van de bloedsuiker. De snelheid waarmee dit gebeurt verschilt enorm.


Eiwitten worden door het lichaam omgezet in suikers en zorgen voor een trage stijging van de bloedsuikerspiegel. Deze stijging is bij diabetes type 1 te begeleiden met een insuline met een regulier werkingsprofiel.

In deze aflevering bespreekt dr. Bernstein dat het een mythe is dat je voor eiwitten geen insuline nodig hebt. Je moet het aanmaken of injecteren.
In het geval van diabetes type 1 zal je het dus moeten injecteren.
Hij legt uit hoe je dit het beste kunt doen.

Dokter Bernsteins leefstijlmethode en een hypo

Hoe voorkom en corrigeer je lage bloedsuikerwaarden?
Het is voor iedereen met diabetes een uitdaging om je bloedsuikerspiegel de hele dag stabiel te houden met gezonde waarden.
Als je bloedsuiker te laag is adviseert dokter Bernstein om dit te corrigeren met dextro’s of suikerklontjes.
Dit in tegenstelling tot het standaard advies, bij een koolhydraatrijk voedingspatroon, van limonade en een boterham.
De reden hiervoor is dat een suikerklontje of een dextro een afgemeten hoeveelheid suiker bevat.
Je weet dus exact met hoeveel je corrigeert. Daardoor wordt het effect voorspelbaar.

Omdat bij de leefstijlmethode van dokter Bernstein de koolhydraatinname en daardoor de hoeveelheid actieve insuline in je lichaam lager is,
kun je met dextro je bloedsuikerwaarden bijsturen naar de gewenste waarde.