Jong en diabetes

Als jongvolwassene krijg je te maken met nieuwe factoren die een effect hebben op diabetes type 1. Toch is het mogelijk om in deze periode het heft in eigen handen te nemen. Het belangrijkste is dat je weet wat je eet. Juist op deze leeftijd als tiener of jongvolwassene wordt het eenvoudiger om andere keuzes te maken.

Je wordt zelfstandiger. Je eet vaker op andere tijden of andere plekken dan je ouders. Daardoor krijg je de mogelijkheid om eigen keuzes over voeding te maken. Kinderen en jongeren eten veel bewerkte voeding. De meeste jongeren zijn zich daar nauwelijks van bewust. Door meer onbewerkte producten te eten kun je makkelijker je bloedsuikerwaarden stabiliseren. Kijk voor meer informatie op onze pagina over voeding.

Hormonale veranderingen

Door de hormonale veranderingen tijdens de puberteit stijgt de bloedsuiker sneller en is er meer insuline nodig. Voor vrouwen geldt dat hun menstruatie ook een effect heeft op hun bloedsuikerwaarden en de benodigde hoeveelheid insuline. Dit is iets waar je relatief weinig aan kunt doen. Het belangrijkste is dat je regelmatig je bloedsuiker controleert en op tijd corrigeert. Het aanpassen van je voedingspatroon kan eraan bijdragen dat de effecten van hormonale schommelingen duidelijker zichtbaar zijn. Door je insulineratio aan te passen kan je de stijging van je bloedsuiker op tijd voorkomen .

Hoe ga je als jongere om met een nieuwe sociale omgeving

Het is een periode waarin je veel nieuwe mensen leert kennen en je sociale omgeving verandert. Je krijgt een nieuwe vriendenkring en je wordt steeds zelfstandiger. Het is extra lastig als je diabetes hebt om daarin je weg te vinden.

  • Wat vertel je over je ziekte?
  • Hoe ga je om met groepsdruk?
  • Drink je alcohol ?
  • Rook je?

Tegenwoordig is er een grote diversiteit aan eetgewoonten. Onze ervaring is dat het daardoor eenvoudiger is om bespreekbaar te maken dat je een ander voedingspatroon hebt. Openheid over je ziekte vermindert de groepsdruk. Als je zelf weet wat je kan eten wordt het eenvoudiger om mee te doen met activiteiten van je vrienden. Je kunt gewoon mee naar de supermarkt in een tussenuur. Je koopt alleen andere producten.

Stress en dag- nachtritme

Toetsen, tentamens en examens spelen een grote rol in deze fase van je leven. Je krijgt daardoor vaker te maken met kortdurende stress of weinig slaap omdat je nog even extra moest leren voor een toets. Dit zijn allemaal leefstijlelementen die van invloed zijn op je bloedsuiker.

We hebben ervaren dat het in deze periode extra waardevol is als je een koolhydraatarm, eiwitrijk voedingspatroon hebt. Dan heb je stabielere bloedsuikerwaarden, een beter concentratievermogen en minder stemmingswisselingen. Door de stabielere bloedsuikerwaarden verbetert je nachtrust en krijg je meer energie. Op deze manier wordt het eenvoudiger om optimaal te presteren.

Op deze pagina delen we onze ervaringen, tips en tricks.

Blog

Video’s

In deze video stelt Amber zich voor.
Ze vertelt hoe zij diabetes ervaart en hoe zij het heft in eigen handen heeft genomen.

Dit is het eerste deel van 4 video’s waarin Amber uitlegt wat diabetes type 1 is.
Ze vertelt over de aanval van het immuunsysteem op de bètacellen. En hoe dit leidt tot een gebrek aan insuline.

In dit tweede deel van de reeks vertelt Amber over de consequenties van een insuline tekort. Een stijging van de bloedglucose met alle gevolgen van dien.

Deze tiener met diabetes type één, David Dikeman, legt in de video uit hoe en waarom hij koolhydraatarm leeft. Inspirerend!

Bij diabetes en andere ziekten wordt iedereen aangeraden om zich goed te laten adviseren en begeleiden, en geen onbezonnen risico’s met zijn of haar gezondheid te nemen. De artikelen beschrijven de persoonlijke ervaringen van een patiënt, maar het ziekteverloop en de gevolgen van bepaalde maatregelen kunnen van patiënt tot patiënt verschillen. De auteur en Je Leefstijl Als Medicijn aanvaarden geen aansprakelijkheid voor besluiten over de behandeling van ziekten die op basis van de informatie in deze artikelen zijn genomen.