Bij reuma is er al langere tijd aandacht voor diverse leefstijl elementen. De afgelopen decennia ontstond er een besef over het belang van bewegen en het behouden van spierkracht om gewrichtsschade te voorkomen. Stress is bekend als factor die reuma negatief beïnvloedt en er is dan ook veel aandacht voor ontspanning en het met elkaar delen van ervaringen. Slaap is ook een leefstijl element dat nadrukkelijk aanwezig is in het leven met reuma want reuma gaat veelal gepaard met chronische vermoeidheid. Ondanks medicatie en de aandacht voor deze leefstijl elementen blijft het vaak lastig om grip op reuma te krijgen. Inmiddels ervaren steeds meer mensen dat het aanpassen van je voeding hierin een groot verschil kan maken.

Zelfmanagement

Iedereen die chronisch ziek is krijgt te maken met zelfmanagement. Zelfmanagement bestaat uit:

  • Medicatie management
  • Leefstijl aanpassen
  • Het psychosociaal omgaan met de (gevolgen van) de aandoening

Bij reuma word je al snel geconfronteerd met alle vormen van zelfmanagement. Er wordt gestart met medicatie om het progressieve verloop van de aandoening te voorkomen. Veelal wordt er voorlichting gegeven over het belang van (onbelast) bewegen , het verminderen van stress en het behouden van een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Het psychosociale omgaan met de (gevolgen van) reuma is al snel de realiteit van alle dag omdat geen enkele dag hetzelfde is en je vandaag niet weet wat je morgen kan.

Door voeding meer grip op reuma

Wat kan ik met mijn voeding doen om minder last te hebben van ontstekingen? Hoe kan ik zorgen voor meer energie? Het zijn vrijwel de meest gestelde vragen van mensen die leven met reuma. Pas sinds de laatste jaren komt er meer aandacht voor het effect van voeding op reuma. Het is lastig te onderzoeken en de effecten lijken erg persoonsgebonden. Desondanks zijn er mensen die al ervaringen hebben met het effect van voeding op reuma. Soms omdat ze op zoek gingen, bij anderen omdat het toevallig op hun pad kwam. Op deze pagina delen mensen met reuma hun verhaal over hoe voeding en beweging hen heeft geholpen om meer grip te krijgen op reuma.


Inspirerende verhalen over reuma

Gezond eten: hoe doe je dat?

Er is steeds meer bekend over de invloed van onze leefstijl op het ontstaan van chronische ziektes, zoals bijvoorbeeld reuma. Professor, hoogleraar diabetologie, Hanno Pijl legt dit uit in deze PEP-talk van het Leids Universitair Medisch Centrum. Hij is mede-initiatiefnemer van het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde, LifeStyle4Health, en lid van de raad van advies van Stichting Je Leefstijl als Medicijn. In deze video legt hij uit hoe voeding zorgt voor ontstekingsreacties in je lijf. Hij geeft 10 tips om zo gezond mogelijk te eten.

Onderzoek naar voeding en reuma

Momenteel zijn er in Nederland een tweetal onderzoeken gaande naar de effecten van voeding op reuma. De onderzoeken draaien om het aanleren van gezonde leefstijl gewoonten op het gebied van voeding, beweging, ontspanning en slaap. Het ene onderzoek wordt uitgevoerd in Rotterdam door het ErasmusMC in samenwerking met Reuma Nederland, het andere; ‘Plants for joints’, door het Amsterdam UMC en Reade.

Hoogleraar reumatologie Dirkjan van Schaardenburg deed voorafgaand aan het ‘Plant for joints’ project onderzoek en ontdekte dat reumatoïde artritis vóór 1850 heel weinig voorkwam. Leefstijl bleek een aanwijsbare oorzaak. We zijn door de industriële en digitale revolutie steeds meer gaan zitten waardoor we ons lichaam niet meer gebruiken waarvoor het bedoeld is. Het ‘Plant for joints’ project kijkt naar de effecten van een plantaardig voedingspatroon op reuma. Het onderzoek in Rotterdam heeft als basis het mediterrane dieet. Over één ding lijken beide onderzoeken het eens te zijn: Eet zoveel mogelijk puur en onbewerkt én je kunt nooit te veel groenten eten.

Onderzoekster van het ‘Plant for joints’ project Wendy Walrabenstein schreef het boek; ‘Food, body, mind, over het remmen van inflammatie en het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Het is een prettig leesbaar boek met praktische handreikingen. Walrabenstein komt niet dogmatisch over ook al heeft ze een duidelijke visie en voorkeur voor een plantaardig voedingspatroon. Dit maakt het voor iedereen die interesse heeft in voeding en leefstijl een interessant boek om te lezen.

Supportgroep

Wanneer je ervoor kiest om je leefstijl te veranderen krijg je te maken met het aanleren van nieuwe gewoonten. Vaak ga je van het gebruik van kant en klare supermarktproducten over naar pure en onbewerkte producten. Het vraagt tijd om deze producten te leren kennen en te leren bereiden waardoor er uiteindelijk een nieuwe gewoonte ontstaat. Het is ontzettend prettig om dit te doen met een groep mensen die weten hoe het is om reuma te hebben én die ook bezig zijn met het veranderen van hun voeding en leefstijl. Daarom hebben we de online supportgroep Grip op reuma opgericht. Heb je interesse wat verandering van voeding voor jouw kan betekenen? Meld je dan aan:

Leren van elkaar

De media besteedt steeds vaker aandacht aan het belang van een gezonde leefstijl. Wij vinden het waardevol om ons verhaal te delen en op deze wijze bij te dragen aan informatie over de mogelijkheden om met leefstijl grip op reuma te krijgen.

Zo verscheen er op www.reumamagazine.nl een artikel over Bertha Maat. Zij gebruikt bewust de diverse leefstijl elementen om op die wijze meer grip te houden op haar reuma.

Ik en niet de arts moet de behandeling uitvoeren.

Bertha Maat
Bertha Maat

Patiëntenperspectief over leefstijl

Stichting Je Leefstijl Als Medicijn vertelt het patiëntenperspectief over leefstijl. We brengen dit onder de aandacht van diverse partijen; zorgverleners, scholen, patiëntenverenigingen en -federaties, lokaal en nationaal. Door deze zienswijze te delen in de media dragen we bij aan de verandering van de zorg waarbij niet langer ziekte maar gezondheid voorop staat. Voor interviews of het boeken van een lezing / workshop / inspiratiesessie kun je ons benaderen via het contactformulier.


Recepten

gevulde kip uit de oven

Gevulde kip uit de oven

Gevulde kipfilet is altijd een goed idee. Het voegt zoveel smaak toe aan de kip en tilt de kip naar een nieuwe dimensie.