Migraine en leefstijl, werkt het?

Na jaren chronische migraine heeft Marina door verandering van voeding de migraine weten terug te brengen naar bijna nul. Marina Boeser in gesprek met Bea Pols in haar Compleet Gezond podcast.

Podcast migraine

De gespreksonderwerpen in deze podcast

  • Migraine, symptomen en zoektocht naar verbetering
  • Keerpunt: eigen onderzoek; ‘Citizen Science’
  • Inzicht in voeding en leefstijl leidt tot verbetering klachten
  • MSG, kunstmatige smaakversterker (E-621)
  • Tips

Migraine, symptomen en zoektocht naar verbetering

Marina: “Al vanaf mijn 17e had ik regelmatig hoofdpijn. Na mijn 30e werd deze heftiger en kwam ook vaker voor. Altijd had ik minder energie dan mijn leeftijdgenoten. Ik had toen niet in de gaten dat het migraine was, dat weet ik nu pas.”

“Rond mijn 50e ging de migraine van 2 à 3 keer per maand naar chronisch, iedere week 1 tot 3 keer. Ik moest toen stoppen met mijn werk en op een gegeven moment ook met vrijwilligerswerk. Het was gek, niemand in mijn familie had migraine, waarom had ik er zo veel last van?”

Zoektocht en symptomen

“Chronische migraine is enorm invaliderend. Om beter te worden leidde de zoektocht langs de acupuncturist, de physio, de neuroloog, CBD-olie, joints, Novasure (om te stoppen met de pil) en bètablokkers. Zonder resultaat.”

“Als ik een aanval had, moest ik absoluut in een donkere kamer gaan liggen. Licht deed echt pijn aan de ogen. Ook geuren en geluid kwamen harder binnen, maar niet zo erg als licht. Ik was gelukkig niet misselijk, wel ontzettend moe. Soort lood in de benen. Als ik een Triptaan nam, verdween de erge hoofdpijn meestal wel. Maar dan was de aanval nog niet afgelopen.”

“Door migraine afspraken moeten afzeggen, dat vond ik echt verschrikkelijk. Dan word je zo beperkt! Bovendien, dingen waarop je je verheugt, gaan wéér niet door. Maar als je ‘doorgaat’, wordt de migraine nog veel erger.”

Keerpunt

“We waren net verhuisd en daarna was de energie helemaal op. Naast chronische migraine was ik ook chronisch vermoeid. Bij toeval kwam ik bij een (holistisch) arts die veel onderzoeken liet doen. Ik zat tegen Pre-diabetes aan en ook bleek ik niet tegen tarwe en gluten te kunnen.”

“Van alle tekorten aan vitaminen en mineralen zocht ik op hoe dat kwam en waarvoor je alles nodig hebt. Ik las veel over gluten, darmen en hersenen, vitamine D, magnesium, enzovoort. En ik leerde heel veel bij.”

Geen gluten meer – minder migraine

“Drie dagen nadat ik was gestopt met brood en pasta merkte ik het verschil. Ik hoefde niet meer iedere middag naar bed. Ik reageerde dus wel heel sterk op gluten. Na ongeveer 6 weken veranderde ook de migraine: minder vaak, minder heftig.”

“Mijn voedingsdeskundige raadde me aan ‘anders’ te gaan eten. Brood niet vervangen door glutenvrij brood. Maar door salades en soepen bijvoorbeeld. En vooral ook: puur eten.”

“Was gluten het hele antwoord? Nee. Migraine was veel minder erg en minder vaak, maar ik had nog steeds regelmatig migraine. Wel kreeg ik steeds meer energie, de chronische vermoeidheid verdween.”

Migraine en leefstijl hangen nauw samen
Anders eten, geen brood meer

MSG, E-625: Kunstmatige smaakversterker

“De voedingsdeskundige raadde me ook aan te letten op MSG in voeding. MSG (Mono Natrium Glutamaat) is een kunstmatige smaakversterker die in heel erg veel bewerkte voeding zit. Bijvoorbeeld in soep, bouillon, chips, snoep, pizza’s enzovoort. MSG versterkt de smaak niet, maar zorgt ervoor dat je de smaak sterker ervaart. Het doet iets in je hersenen. Bovendien ga je er meer door eten. Kleine kinderen worden vaak hyperactief van dit stofje.”

Keto en migraine

“Tijdens de eerste lockdown bedachten dr. Ilona Wilmont en ik dat we een onderzoek zouden gaan doen naar de invloed van het ketogeen dieet op het verloop van migraine. In september 2020 begon ik zelf met keto. Geen suiker meer, ook geen fruit. Wel veel groente, vis, vlees, eieren, zuivel en noten. Ik voelde me er heel goed bij, had meer energie.”

“Maar kreeg na een paar maanden toch weer meer hoofdpijn. Na de positieve lactosetest van een paar jaar geleden at ik toch wel heel veel zuivel. Dus gestopt met alle zuivel behalve oude kaas (geen lactose). Het verbeterde wel, maar niet genoeg. Na een tijdje ook met kaas gestopt. En dat leek het laatste puzzelstukje.”

“Had ik een paar jaar geleden vrijwel nooit ‘goede’ dagen (altijd heel moe, niet helder, mist in het hoofd, slecht zicht). Nu zijn haast alle dagen goed. Dat is echt ongelooflijk fijn.”

“Als ik nu migraine heb, weet ik meestal waardoor het komt. Verkeerde voeding is altijd een trigger. Maar rust en regelmaat zijn ook ontzettend belangrijk. Als ik te laat eet, of te weinig, of niet genoeg rust pak tijdens de dag: triggers voor migraine. Als ik een triptaan neem, ga ik vaak op een spijkerbed liggen. Dat is zeer ontspannend, je gaat ook anders ademhalen. Meestal werkt de Triptaan dan heel snel.”

Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

“Via stichting Patiënt & Voeding kwam ik in contact met Wim Tilburgs van Je Leefstijl als Medicijn. Waar Wim voor staat, sprak me gelijk aan. Sinds juni 2021 ben ik projectleider migraine.”

“In juli startte de Facebookgroep MIGRAINE EN LEEFSTIJL. Dit is een besloten groep voor iedereen met migraine of ouder of partner van iemand met migraine. Hier vind je veel informatie over voeding en leefstijl, keto, vegetarische en koolhydraatarme recepten. Verder veel tips en vragen van lotgenoten. We hebben nu ruim 400 leden.”

Onderzoek keto en migraine

“In onze kleine groep (18) waren er 3 deelnemers die zich niet goed voelden bij keto. En er waren er 3 die migrainevrij zijn door keto. Iedereen in de groep had baat bij koolhydraatarm (minder dan 100 gram koolhydraten per dag). Genoeg aanleiding voor vervolgonderzoek!”

“We zijn nu bezig met de subsidieaanvraag samen met het LUMC (neurologie), Erasmus MC (Diëtetiek), de HAN en Hoofdpijnnet.”

“Bij veel vrouwen die in de overgang komen, wordt de migraine erger. Om daarna te verdwijnen. In onze kleine pilot groep waren er toch een paar 60-plussers, bij hun was de migraine niet afgenomen na de overgang. Hormonen blijven wel een grote factor bij migraine.”

Puur

“Toch blijft het allerbelangrijkste dat je puur eet, geen (ultra-) bewerkte of gemaksvoeding. Of je dan keto of vegetarisch (of beide) eet, maakt niet uit. Het is belangrijk je manier van eten aan te passen en het niet te zien als een dieet voor korte tijd. Ik ben langer bezig met het klaarmaken van een maaltijd, maar daar heb ik zoveel tijd voor terug gekregen. En daarmee ook veel meer kwaliteit van leven.”

Migraine en leefstijl, 6 tips:

“Tot slot nog enkele tips. Mocht je willen beginnen met ‘anders eten’:

  1. Als je anders wil gaan eten, dan hoeft dat niet in één keer. Het kan ook stap voor stap.
  2. Op momenten dat je het gevoel hebt dat het niet beter wordt, kijk eens terug naar hoe het een (half) jaar ervoor was.
  3. Belangrijk is dat je eerst ‘de klik’ in je hoofd maakt, je moet er zelf voor 100 % achter staan. En niet starten omdat anderen zeggen dat het goed voor je is.
  4. Zie voeding als basis voor je gezondheid. Door je voeding krijg je je eiwitten, vetten en koolhydraten binnen. Net als je vitamines en mineralen, allemaal bouwstenen van je gezondheid.
  5. Eet puur. Ik ben dol op sauzen en maak ze zelf. Niet meer uit een potje.. Verse kruiden en veel specerijen, het maakt alles veel lekkerder!
  6. Suiker. Een grote boosdoener, zeker ook voor migraine. Suiker is verslavend. Toch, als je geen of minder suiker eet, wordt het na een tijdje al gauw ’te zoet’. Je went eraan. Je smaak verandert iedere 6 weken. Suiker zit ook overal in, let er eens op!”

“Omdat Bea ook migraine heeft gehad, begreep ze precies waar ik het over had. Het was een fijn gesprek en ik vond het erg leuk om mee te werken aan deze podcast!”

Marina: