Wat is gezonde voeding bij diabetes type 1?

Je krijgt met een forse uitdaging te maken op het moment dat je de diagnose diabetes type 1 krijgt.
Vanaf dat ogenblik is het extra moeilijk maar ook heel belangrijk om je waarden gezond en stabiel te houden.
Dat geldt voor de bloedsuiker- én insulinewaarden.
Chronische hyperinsulinemie (te hoog insulinegehalte in je lichaam) is minstens zo schadelijk als sterk wisselende en te hoge bloedsuikers.
Voor iedereen met diabetes is dit ingewikkeld en intensief werk.
Je wilt immers dagelijks goed functioneren en complicaties voorkomen.

De sleutel tot het normaliseren en stabiliseren van deze waarden is voeding.
Voeding die boordevol bouwstoffen, vitaminen en mineralen zit.
Voeding die je bloedsuiker niet abrupt en extreem laat stijgen.

Op deze pagina nemen we je mee door onze ontdekkingsreis.
De eerste artikelen, van Veerle van Engen, leggen uit waaruit voeding bestaat en wat de functie ervan is voor ons lichaam.
Ze vertelt hoe voeding zowel ziek kan maken als dat het kan bijdragen om je gezondheid te bevorderen.

stabiele bloedsuikerwaarden

De functie van voeding voor ons lichaam

Veerle van Engen geeft een duidelijke uitleg over de zes hoofdelementen van voeding en andere factoren die van invloed zijn op ons eetgedrag.

Sterk bewerkte voeding

Onze voedselomgeving is de afgelopen 30 jaar sterk veranderd.
In die periode is voorbewerkte voeding een steeds groter onderdeel uit gaan maken van het voedselaanbod.
De laatste 15 jaar is er een toename te zien van ultrabewerkt voedsel, fastfood en gemaksvoedsel.
Ze zijn zo ontwikkeld dat we ze ervaren als erg lekker.
Vaak is het goedkoop, makkelijk en snel verkrijgbaar.
Het is juist deze voeding die bij mensen, óók zonder diabetes, hun bloedsuiker- en insulinewaarden negatief beïnvloeden.
Om deze reden kun je dit soort voeding beter niet eten.

Als je diabetes type 1 hebt is er een extra reden om bewerkte producten te vermijden.
Veel mensen met diabetes vinden de producten in de supermarkt wel handig.
Op alle verpakkingen staan immers de koolhydraten vermeld.
Het lijkt dus eenvoudig want je hoeft alleen het product af te wegen en de koolhydraten bij elkaar op te tellen.
Dan kun je berekenen hoeveel insuline je moet spuiten.
Buiten het feit dat deze producten meer elementen bevatten die een effect hebben op je bloedsuiker dan alleen koolhydraten is er nog een element dat ervoor zorgt dat het vrijwel onmogelijk is om de berekening correct uit te voeren.

De fabrikant mag een foutmarge van 20 % hanteren bij het vermelden van de koolhydraten.
Deze afwijkingsmarge geldt naar beneden en naar boven.

Deze korte documentaire van de BBC laat zien waaruit de voeding van het gemiddelde Britse huishouden bestaat.
Bij één op de vijf Britse huishoudens bestaat 80% van hun voeding uit ultrabewerkte producten.

Verder kijken? Bezoek dan onze pagina met aanbevolen video’s.

Welke voeding raden we je aan?

Ons advies is niet om géén koolhydraten te eten maar wel om de goede koolhydraten te eten.
Koolhydraten uit vezelrijke groenten en noten.
Suiker en zetmeel geven een directe en abrupte stijging van je bloedsuiker. Deze producten raden we je af om te gebruiken.
Als je minder koolhydraten eet heb je een andere energiebron nodig.
We raden je daarvoor eiwitten aan, aangevuld met gezonde vetten.
In de webinar; voeding in plaats van vulling, legt sportarts Hans van Kuijk dit uit.

Eet de goede koolhydraten

Hier kun je de complete webinar kijken waarin sportarts Hans van Kuijk, leefstijladviseur Nina de Rooij en ervaringsdeskundige Wim Tilburgs uitleg geven over de voedingsstoffen die als brandstof dienen voor je lichaam (macronutriënten). Daarbij vertellen ze hoe het beperken van koolhydraten je gezondheid bevordert en welke voedingsstoffen je het beste kunt gebruiken als energie leverancier.

Verder kijken? Bezoek dan onze pagina met aanbevolen video’s.

Gezonde voeding en diabetes type 1

Bij diabetes type 1 maakt jouw lichaam geen of te weinig insuline meer aan.
Je zult dit dus zelf op het juiste moment en voor de juiste tijdsduur moeten toedienen.
Daarbij is de kunst om ervoor te zorgen dat de insuline net zo lang werkzaam is als dat er glucose in je bloedbaan komt.
Het is dan belangrijk om te weten welke effecten koolhydraten, eiwitten en vetten op je bloedsuikerwaarden hebben én welke insulinesoort daar het beste bij past.
De leefstijlmethode van dokter Bernstein vertelt je daar meer over.

Bij diabetes type 1 wordt het effect van voeding op je waarden mede bepaald door het moment van de dag.
In de ochtend is er een andere hormonale balans en dat heeft een effect op het lever- en galritme. Dit veroorzaakt het dageraadfenomeen. Onze ervaring is dat je waarden veel stabieler blijven als je daar met je voedingspatroon rekening mee houdt. In de artikelen hieronder vertellen we je daar alles over.