De vorige post introduceerde het concept gepersonaliseerde voeding als een manier om je gezondheid te vergroten en ondersteunen. Ik hoor je al denken: allemaal leuk en aardig, maar hoe werkt dit dan echt? Daar zoomen we in deze post op in.  

Wat is er nodig voor gepersonaliseerde voeding?

Gepersonaliseerde voeding en adviezen vergen interactie tussen degene die hier om vraagt (de consument) en degene die dit levert (aanbieder). Hierbij is het belangrijk dat de consument in staat is om relevante data te bemachtigen om zijn/haar gezondheid, leefstijl en (eet) gedrag en ook bereid is deze te delen met de aanbieder. Beschikking tot meetapparatuur is dus essentieel. Vervolgens kan de aanbieder deze data interpreteren en vertalen naar maatwerk voedingsadviezen en voeding. Hier is (wetenschappelijke) kennis voor nodig.  

De mate van maatwerk

Gepersonaliseerde voeding is een tegenhanger van een generiek aanbod en aanpak in voeding. Bij gepersonaliseerde voeding zijn er twee types te onderscheiden: segmentatie in groepen en personalisatie op basis van individuele kenmerken . Samen vormen deze de basis voor maatwerk voeding (zie afbeelding 1).  

Hoe gevoed ben jij zelfonderzoek
Hoe richtlijnen, adviezen en ook aanbod zich kunnen richten op de gehele populatie, groepen of toegespitst zijn op individuen.

Allereerst is het mogelijk om mensen in groepen in te delen op basis van hun voedingsbehoeftes. Zo kan je een groep maken op basis van iemands gezondheid (huidige gezondheidsstatus, DNAmicrobioom, …), demografische kenmerken (leeftijd, etniciteit), leefstijl of juist de context waarin iemand leeft. Als voorbeeld nemen we de groep van mensen met diabetes type 2 en overgewicht. Zij ontvangen een passend aanbod aan adviezen en producten. Bijvoorbeeld het advies om minder koolhydraten te eten en een koolhydraatarme maaltijd box speciaal samengeteld voor diabetici. Een ander voorbeeld is chocobombes : bonbons gevuld met voedingsstoffen die een zwangere vrouw ondersteunen in elke fase van de zwangerschap. Voor elk trimester een speciale variant (ontwikkeld in samenwerking met het Maxima Medisch Centrum). Het is hierbij belangrijk om op te merken dat alle mensen in deze groep hetzelfde advies en aanbod ontvangen.  

Ga je een stap verder, dan neem je ook de verschillen tussen de mensen in deze groep mee. Zo heeft iemand naast diabetes type 2 en overgewicht bijvoorbeeld ook een hoge bloeddruk, waar rekening mee moet worden gehouden in het creëren van de beste voedingsaanpak. Een ander persoon is een fanatiek sporter en mag in vergelijking met de anderen best wat meer koolhydraten binnenkrijgen op een dag. En weer een ander persoon is bijvoorbeeld mantelzorger en zit wat krapper bij kas. Deze persoon kan het beste worden overtuigd met goedkope, gezonde en gemakkelijke voeding. Nu wordt groepsadvies en aanbod dus toegespitst op de unieke persoon.    

Welke stappen worden doorlopen? 

Als er aan de randvoorwaarden is voldaan begint het personaliseren. Afbeelding 2, ontwikkeld door TNO en Wageningen Universiteit & Onderzoek, laat een mogelijke werking zien. De stappen in de cirkel licht ik kort toe.  

Het oranje gedeelte rechts onderin vormt de start. Je hebt producten gekocht en bereid. De eerste stap ik dat je bijhoudt wat je consumeert en daarbij verzamel je ook de benodigde gezondheid data. De afbeelding spreekt over gezondheidsdata die wordt verzameld zonder dat je het door hebt, zoals over je fysieke activiteit en slaap. Dit kan natuurlijk uitgebreid worden andere gezondheidsonderzoeken, zie voor een impressie van het huidige aanbod: LINK). Dit levert heel veel data op. Deze data worden geanalyseerd (waarbij ook geavanceerde analyse technieken zoals ArtificialIntelligence (AI) en Self Learning Systems om de hoek komen kijken). Vervolgens ontvang je persoonlijk advies. Met dit advies (kennis) word je in staat gesteld om je levensstijl, boodschappenlijstje en manier van voedselbereiding te verbeteren, zodat deze bijdragen aan een positieve gezondheid. En of het effect heeft? Dat wil je natuurlijk testen. Zo kom je weer in de eerste stap terecht. En nu zul je begrijpen dat er data zijn die elke dag worden verzameld, zoals je fysieke activiteit, maar dat er ook testen zijn die je bijvoorbeeld een aantal keer per jaar uitvoert, zoals bloedonderzoek.  

Stappen in het leveren van gepersonaliseerde voeding
Mogelijke stappen in het leveren van gepersonaliseerde voeding en gerelateerd aanbod .

Kan het nóg persoonlijker? 

Ook de communicatie van adviezen en voedselaanbod kan gepersonaliseerd worden. Dit verhoogt de acceptatie van het bericht en mate dat mensen trouw zijn aan de suggestie . Door het personaliseren van de communicatie is dus ook gezondheidswinst te boeken! 

Gepersonaliseerde communicatie vindt plaats op drie niveaus . Allereerst is het mogelijk om persoonlijke kenmerken in de boodschap te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan communicatie die je persoonlijke naam gebruikt in de heffing, of een speciaal berichtje op je verjaardag: ‘Hallo Robin, gefeliciteerd, speciaal voor je verjaardag een korting op een nieuwe gezondheidstest’. Ondanks dat dit een standaard bericht betreft, voelt de ontvanger zich meer aangesproken.  Als tweede niveau van personaliseren kan een bericht je van feedback voorzien, bijvoorbeeld over je eetkeuzes. Een bericht kan droge data communiceren, je uitkomst vergelijken met anderen en een oordeel bevatten; of natuurlijk een combinatie. Een voorbeeld van elke variant: ‘Je hebt vandaag 120 gram koolhydraten binnen gekregen’, ‘Je hebt vandaag meer koolhydraten binnengekregen dan anderen op een koolhydraatarm dieet’ en ‘je hebt vandaag te veel koolhydraten binnen gekregen’.Het laatste niveau van personaliseren is het matchen van de inhoud aan de persoonlijke kennis en kunde, voorkeuren en verwachtingen van de ontvanger. Op welke toon wil je aangesproken worden? En hoeveel achtergrondinformatie overtuigt jou? Het doel: ‘right-content, right mood, right-time, right-place’ feedback.  

Meer informatie

De volgende post in de serie over gepersonaliseerde voeding

Gepersonaliseerd voedingsaanbod

Nieuwsgierig geworden naar het aanbod in gepersonaliseerde voeding? Deze post schetst een beeld van het gepersonaliseerd voedingsaanbod.

De vorige post