Interview Peter Verbeek, Its My Life

Hoe zorg je dat mensen gezonder worden? Door gezond gedrag leuk te maken. Dit simpele maar o zo effectieve idee vormt de basis van de Fitcoin, het leefstijlruilmiddel dat in steeds meer gemeentes en organisaties wordt ingezet. Je Leefstijl Als Medicijn werkt samen met Its My Life, het bedrijf achter de Fitcoin, onder meer bij het Suikerhuis in Helmond.

Dat Eindhovenaar Peter Verbeek bij de Fitcoin uitkwam, had te maken met zorgen om de effectiviteit van zijn werk. Als sportcoach was het jarenlang Peters dagelijks werk om mensen fitter te krijgen. Maar als die mensen niet meer in zijn praktijk kwamen, merkte hij vaak, hielden ze de gezonde gewoontes niet vast en ging hun conditie weer achteruit. Wat hem ook verontrustte was dat de deelnemers die op bepaalde programma’s afkwamen, vaak degenen waren die de programma’s het minst nodig hadden. Peter: “Als we bijvoorbeeld bedrijfsfitness aanboden waren de deelnemers vaak werknemers die zelf al aan fitness deden.”

Hoe bereik je de inactieve groepen binnen de samenleving? Hoe zorg je bovendien dat de resultaten duurzaam zijn? De sleutel tot gezondheidsverbetering, realiseerde Peter zich, ligt in de motivatie. Hij verdiepte zich in gedragspsychologie en ging leefstijltrainingen in buurthuizen organiseren. Via LinkedIn kwam hij in contact met ondernemer René Sielhorst die gezondheidsprogramma’s voor bedrijven aanbood, en daarvoor het ruilmiddel de Fitcoin had bedacht. Samen besloten ze de Fitcoin ook in het sociaal domein in te zetten.

Inmiddels, een klein decennium later, is de Fitcoin een begrip in veel organisaties en gemeentes. Nu de regering de leefstijlzorg naar de gemeentes heeft gedelegeerd, onder meer met het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), kan de Fitcoin een cruciale rol spelen om groepen die niet snel voor leefstijlprogramma’s warm lopen te activeren. Samen met René Sielhorst geeft Peter Verbeek leiding aan Its My Life, het bedrijf achter de Fitcoin.

Kun je in het kort uitleggen hoe de Fitcoin werkt?

Peter Verbeek: “De Fitcoin is een digitale munt die je kunt verdienen door meer te bewegen of door middel van ander gezond gedrag. Op een app op je smartphone zie je hoeveel Fitcoins je al verdiend hebt. Met jouw munten kun je bepaalde beloningen kopen.”

Hoe komen de munten in jouw appje terecht?

“Dat kan automatisch gebeuren met de stappenteller. Duizend stappen is bijvoorbeeld 1 Fitcoin en een kwartier fietsen is ook 1 Fitcoin. Maar je kunt bovendien Fitcoins krijgen met andere activiteiten, zoals aan de moestuin deelnemen of vrijwilligerswerk doen. In bedrijven kan het bijvoorbeeld het volgen van een training zijn. De beheerder van jouw community voegt de Fitcoins dan aan je account toe. De vraag waarmee je Fitcoins kunt verdienen is afhankelijk van welk gedrag jouw community wil belonen. De community kan het programma volledig zelf inrichten, zowel aan de verdien- als de beloningkant.”

Wat bedoel je met de community?

“De community is bijvoorbeeld een bedrijf dat Fitcoins gebruikt voor zijn werknemers. Maar ook een wijk kan met de wijkbewoners een community vormen.”

Kun je een voorbeeld geven?

“Inwoners van de binnenstad van Helmond zijn bijvoorbeeld een community. In het programma GezondHelmond verdienen de bewoners met gezond gedrag bepaalde beloningen. Binnen een community kunnen bovendien sub-communities worden gecreëerd. In Helmond is dat bijvoorbeeld het Suikerhuis-project voor mensen met diabetes type 2. Naast beloningen uitdelen kan de beheerder van de community ook berichten rondsturen en desgewenst ranglijsten en challenges uitzetten, zoals een speciale beloning uitloven voor iemand die de meeste stappen heeft gezet. Op die manier kunnen mensen worden gestimuleerd om actief met een leefstijlproject mee te doen.”

Aan welke beloningen die je met Fitcoins kunt krijgen moeten we denken?

“In organisaties kan dat bijvoorbeeld gaan om tegoedbonnen voor internetwinkels. Werkgevers die willen dat hun werknemers gezonde gewoontes aanleren kunnen de bonnen beschikbaar stellen. In sociale projecten zoals in wijken is doorgaans minder budget, maar daar kun je denken aan bioscoop- en theaterkaartjes of aan gezonde producten.”

Hoe komen jullie aan dat soort beloningen?

“In sociale projecten zijn lokale ‘trekkers’ nodig die actief de boer opgaan. Ze vragen bijvoorbeeld aan ondernemers of ze de gezonde community willen ondersteunen. Als je creatief bent is er bovendien veel te vinden voor weinig geld. Theaterproducties en voetbalwedstrijden zijn lang niet altijd uitverkocht. Het zwembad heeft daluren. Daarnaast worden er om allerlei redenen door bedrijven gezonde voedingsproducten weggegooid. Daar kun je als tegenprestatie voor Fitcoins iemand blij mee maken.”

Jullie hebben inmiddels veel grote bedrijven als klant en zijn veel projecten gestart. Wat verklaart het succes van de Fitcoin? Waarom ‘werkt’ het?

“De Fitcoin is heel laagdrempelig. Dat is belangrijk want duurzame gedragsverandering is het moeilijkste wat er is. We vragen de mensen die aan een Fitcoin-community meedoen niet om intensief te gaan bootcampen, we vragen ze om een app te downloaden om bijvoorbeeld wat meer te gaan wandelen. Kleine veranderingen zijn meestal overzichtelijk en haalbaar. Vervolgens werken de Fitcoins als instant-beloning. De gebruikers krijgen feedback op hun gedrag, ze zien bijvoorbeeld hoeveel ze gewandeld of gefietst hebben en sparen meteen ‘munten’. Je kunt ze uitgeven aan iets wat jíj belangrijk vindt. Als je dankzij de Fitcoin elke dag tien tot twintig minuten meer beweegt, bereik je al gezondheidswinst. Wanneer je het een tijdlang doet raak je aan het nieuwe gedrag gewend.”

Wat kunnen jullie zeggen over de resultaten van de Fitcoins?

“Een van onze klanten is softwarebedrijf SAP. Het bedrijf is ook een fan van ons. Ze hebben ons geholpen om het softwareplatform achter de Fitcoins te ontwikkelen. Dat levert ons veel data op zoals de beweeg-gegevens van de deelnemers. Die kunnen we naar gezondheidswinst vertalen met de rekentool van Decisio, waarmee de effectiviteit van bewegen wordt gemeten. Op deze manier kunnen we de opbrengst van een programma precies laten zien. Voor gemeentes die het Gezond en Actief Leven Akkoord uitvoeren kan dat veel waarde hebben.”

Worden ook sociale minima met de Fitcoins bereikt?

“Dat werkt heel goed. Onze boodschap is niet dat we mensen de les lezen: ‘je moet meer bewegen of anders eten’. Bij veel groepen werkt die boodschap niet. We houden het positief en bieden mensen beloningen. Een voorbeeld is een project dat we eveneens in Helmond doen met Super Sociaal, een supermarkt voor minima. Tegen Fitcoins kunnen mensen in de supermarkt gezonde producten krijgen. Mensen met lagere inkomens worden zo aangemoedigd om zowel meer te bewegen als gezonder te eten. Maar ze kunnen met de Fitcoins ook andere dingen doen zoals naar een voetbalwedstrijd of trampolinepark gaan. Het project met Super Sociaal wordt ondersteund door de lokale bedrijven Driessen Groep en Arte Groep.”

Hoe ziet de toekomst er voor de Fitcoin uit?

“We hebben ambitieuze plannen. Ons doel is dat we 1 miljoen mensen helpen om gezonder te leven. Dat kunnen we uiteraard niet alleen, daarbij moeten we samenwerken met veel partijen waaronder Stichting Je Leefstijl Als Medicijn en GezondHelmond. Intussen worden onze projecten steeds groter. In Eindhoven zijn we bijvoorbeeld betrokken bij het programma ‘Jij verdient een gezonder leven’. Daarbij kunnen ruim 5.000 inwoners met een minimuminkomen Fitcoins verdienen die ze kunnen besteden bij lokale ondernemers.”

“We hebben berekend dat als 5.000 mensen elke dag 10 minuten extra gaan wandelen, dat een maatschappelijke besparing van 544.000 euro oplevert. Maar belangrijker: voor de mensen zelf 3.500 extra levensdagen.”


Meer over GezondHelmond

Ruimte om te leven in Gezond Helmond

Ruimte om te leven in Gezond Helmond

In Helmond willen we niet meer dat een deel van onze inwoners alleen nog maar bezig is met overleven. We willen dat ze weer ruimte krijgen om te leven.

Meer over Het Suikerhuis