Voeding op maat. Dit kan onze maatschappij veranderen

Voeding op maat staat nu nog in een beginfase, maar experts zijn het erover eens: het wordt een van dé dingen van de toekomst. “Gepersonaliseerde voeding en gepersonaliseerde gezondheid: het is aan het opkomen en heel veel partijen denken erover na en zijn ermee bezig”, zegt systeemwetenschapper Suzan Wopereis van TNO, de Nederlandse organisatie voor Toegepast Natuur-Wetenschappelijk onderzoek. De algemene opvatting is: we zijn allemaal anders en specifiek, dus persoonlijke voeding is beter dan algemene voedingstips.

Gepersonaliseerde voeding bestaat in alle vormen, van pakweg een eiwitrijk dieet tot een heel gericht totaalpakket op basis van je DNA en fenotype (de uiterlijke kenmerken op basis van je genetische aanleg), en uiteraard je levensstijl en omgevingsfactoren.

Lees er alles over in het zeer interessante artikel op de site van de Belgische VRT 

Ook via de Belgische site www.tijd.be werd er aandacht besteed aan dit onderwerp.

Hier komt dan Systeem Bioloog André Boorsma meer aan het woord. Enkele interessante citaten uit het artikel in de Tijd.

Boorsma grist een plastic flesje van tafel. ‘Vervolgens drink je deze ‘challenge shake’, bomvol eiwitten, vetten en koolhydraten en vergelijkbaar met een stevig Amerikaans ontbijt. Voor je lichaam voelt dat als een oplawaai. Om te zien hoe snel je die shake afbreekt, moet je nadien nog twee keer je bloed prikken, na een halfuur en na twee uur.’

Terwijl TNO de test verfijnt, kan Habit al meer dan zestig indicatoren, zogenaamde biomarkers, bekijken. Dat gaat van hoe je lichaam koolhydraten en vetten behandelt, over je nood aan eiwitten tot je genetische gevoeligheid voor onder meer cafeïne, lactose of een hoge bloeddruk. Na een labanalyse krijg je een maand later gepersonaliseerd voedingsadvies op een online dashboard, op basis van een algoritme dat TNO ontwikkelde. De gepersonaliseerde aanbevelingen gaan niet alleen over de macronutriënten (koolhydraten, vetten, eiwitten) maar ook over de micronutriënten (vitamines, omega-3-vetzuren).

Als gehaaide marketeer overgoot Habit-baas Neil Grimmer zijn dienst slim met een dikke socialemediasaus. ‘Omdat we geloven dat voeding een erg sociaal gebeuren is, clusteren we klanten in zeven dieettypes. Dat gaat van de ‘protein seeker’, die best veel eiwitten en minder vetten en koolhydraten zou eten, tot de ‘plant seeker’, die vooral plantaardige voeding zou moeten eten. We werken met groepen omdat mensen er dan op Facebook over kunnen praten.’