Het leefstijlroer

Wat is leefstijl? Dit zijn 6 pijlers die samen de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de mens beïnvloeden. Deze pijlers zijn vormgegeven in het Leefstijlroer. Het Leefstijlroer is een hulpmiddel ter ondersteuning van het gesprek van de zorgverlener met zijn patiënt. Het Leefstijlroer geeft handvatten om de juiste koers te bepalen voor een gezonde leefstijl. Hierbij sta jij zelf aan het roer en kan je zelf bijsturen. Kent jouw zorgverlener het Leefstijlroer al? Bespreek het!

Kent hij het nog niet? Oei, dat is niet best. Wijs hem dan op de site van Arts en Leefstijl. Gemaakt door en voor artsen. Een site vol informatie maar ook met scholingen en congressen.

Leefstijlroer Arts en Leefstijl
Leefstijlroer Arts en Leefstijl (klik om te vergroten)

Voeding

  • Drink voldoende: bij voorkeur water, zwarte koffie of (kruiden) thee
  • Eet 3 volwaardige maaltijden per dag en vermijd tussendoortjes
  • Eet minimaal 250 gram groenten en 2 stuks fruit per dag
  • Eet zoveel mogelijk onbewerkt (geen pakjes of zakjes)
  • Eet meer plantaardige en minder dierlijke producten

Voor meer informatie over voeding ga naar onze pagina voeding als medicijn.

Het voedingsadvies is een algemeen advies echter dat kan per persoon en aandoening verschillen. Daarom maken wij ons als Stichting Je Leefstijl Als Medicijn sterk voor voeding op maat ook wel personalised nutrition genoemd. Meer over voeding op maat.

Beweging

  • Beweeg zoveel mogelijk door de dag heen, elke 10 minuten is winst.
  • Doe regelmatig simpele krachtoefeningen zoals kniebuigingen
  • Zoek iemand op om samen mee te sporten of bewegen
  • Richt op 30-60 minuten per dag (10.000) stappen
  • Voorkom veel stilzitten

Ontspanning

  • Doe regelmatig een (korte) ademhalings- of meditatieoefening
  • Kies een hobby, sport of activiteit
  • Zoek de natuur op, bijvoorbeeld in park, tuin of bos
  • Wees bewust van hoe vaak en hoe lang je op een dag naar een scherm (smartphone etc.) kijkt

Slaap

  • Houd een regelmatig slaappatroon aan
  • Slaap in een koele geventileerde kamer
  • Vermijd koffie, alcohol en zware maaltijden vlak voor het slapen gaan
  • Zorg voor een avondritueel waarbij je het laatste uur niet meer naar een scherm kijkt

Verbinding

  • Maak verbinding met mensen waar je energie van krijgt
  • Breng tijd door met dierbaren
  • Zingeving: wat beweegt je? Waar word je blij van?
  • Sluit je bijvoorbeeld aan bij een hobby-, sport- of (vrijwilligers) vereniging

Verbinding vind je uiteraard ook in de lokale en online supportgroepen van Stichting Je Leefstijl Als Medicijn.

Middelen

  • Alcohol: drink zo min mogelijk
  • Roken: zoek hulp om te stoppen
  • Drugs: gebruik zo min mogelijk en overweeg te stoppen
  • Medicatie: weet waarvoor het is en gebruik het volgens voorschrift

Leefstijlroer als gesprekstool.

Het leefstijlroer is een gesprekstool die niet alleen door artsen kan worden ingezet maar ook door andere zorgverleners zoals de POH, verpleegkundigen, diëtisten, psychologen, leefstijlcoaches enzovoort.

Leefstijlroer in combinatie met Positieve Gezondheid.

Benieuwd hoe je het Leefstijlroer gebruikt in combinatie met het spinnenweb van Positieve Gezondheid? Bekijk dan de deze korte animatie:

Zelf aan de slag met jouw leefstijl en het leefstijlroer.

Leefstijlgeneeskunde gaat ervan uit dat jij als mens weer centraal staat. Dus inderdaad het is een goede gesprekstool voor de zorgverlener maar uiteindelijk moet jij het doen. En dat is niet altijd makkelijk. Daar kun je zeker hulp en steun bij gebruiken. En dat is wat patiëntenorganisatie Stichting Je Leefstijl Als Medicijn jou kan bieden. We hebben supportgroepen zowel online als ook lokaal. Maar ook hebben we de kennis en ervaring hoe je het leefstijlroer in kan zetten voor een specifieke aandoening.

Leefstijladvies op maat voor jou.

Wat is een gezonde leefstijl? Leefstijl advies op maat. Wat wil jij veranderen? Wat is positieve gezondheid? Hoe verander je jouw leefstijl. Waar vind je steun. Het antwoord op deze vragen vind je in het artikel leefstijladvies op maat.

word lid!

Lid worden van Je Leefstijl Als Medicijn

De leefstijlgeneeskunde ontwikkelt zich snel. Je Leefstijl Als Medicijn werkt samen met wetenschappers en neemt deel aan veel bestuurlijke initiatieven op dit gebied. Door lid te worden ondersteun je ons werk.

Vereniging arts en leefstijl

Vereniging Arts en Leefstijl ziet leefstijlgeneeskunde als fundament voor zowel preventie als de behandeling van diverse chronische aandoeningen. Met leefstijlgeneeskunde krijg je meer regie over jouw gezondheid, verbetert je vitaliteit en kan het medicatie gebruik afnemen.

Onze gezamenlijke missie is dat ‘Leefstijl Als Medicijn’ binnen 10 jaar volledig geïmplementeerd is in de gezondheidszorg, zodat mensen een bewuste keuze kunnen maken tussen medicijnen of een gezonde leefstijl.  

Het leefstijlvignet

Om de zorgverlener met voldoende kennis omtrent leefstijlgeneeskunde letterlijk ‘op de kaart te zetten’, is het Leefstijlvignet (**) ontwikkeld. Dit Leefstijlvignet laat zien dat de leden van Arts en Leefstijl op de hoogte zijn van de meest recente wetenschappelijk inzichten rondom leefstijl. Leden kunnen elkaar makkelijker vinden voor het doorverwijzen van patiënten en het vignet geeft ook duidelijkheid aan de patiënt. De patiënt kan middels het Leefstijlvignet gemakkelijk een zorgverlener vinden (via de ledenkaart) die leefstijlgeneeskunde toepast in de spreekkamer. 

De medisch adviseurs van Stichting Je Leefstijl Als Medicijn sportarts Hans van Kuijk en internist Yvo Sijpkens zijn een van de eerste leefstijlartsen met het leefstijlvignet van vereniging Arts en Leefstijl.

(**) het leefstijlvignet is recent geïntroduceerd en bevindt zich nog in pilot vorm

Het leefstijlboek van huisarts Tamara de Weijer

Hoe verander je nou je eigen leefstijl? En wat is eigenlijk leefstijl? Voeding en beweging, ja, duidelijk. Slaap en ontspanning. Ook duidelijk. Maar wat nog meer? En moet alles tegelijkertijd?

Huisarts Tamara de Weijer legt aan de hand van het leefstijlroer uit op welke manieren je je eigen leefstijl kan veranderen. Wist je dat zingeving en sociale verbinding ook ontzettend belangrijk zijn voor een goede leefstijl? Het lijkt zo logisch. Maar soms moet je er weer even bij stil staan

Je hoeft niet alles tegelijk te doen. Begin met dingen die je makkelijk kan toepassen in je leven. En merk dat dat al verschil maakt! Zoals Tamara zelf zegt: Kleine stapjes, Groot resultaat.

Tamara vertelt over haar eigen ervaringen, ook zij had overgewicht en heeft gerookt. Lees hoe haar leven veranderde door aanpassing van voeding en leefstijl. Maar ook veel anderen delen hun persoonlijke ervaringen, zoals Marina Boeser, verbonden aan Je leefstijl als medicijn als projectleider en ervaringsdeskundige migraine en leefstijl.

Het boek is gebaseerd op ervaringsverhalen en wetenschappelijk onderzoek. Er staan veel praktische tips in, je kan als het ware gelijk beginnen! En natuurlijk ook nog heel veel lekkere recepten, real food!

Veelgestelde vragen (FAQ) over het leefstijlroer.

Wat is het leefstijlroer?

Het leefstijlroer geeft je handvatten om de juiste koers te bepalen voor een gezonde leefstijl. Het is ontwikkeld door de vereniging Arts & leefstijl. Het wordt toegepast in de zelfhulpgroepen van stichting Je Leefstijl Als Medicijn. Het leefstijlroer kan een hulpmiddel zijn ter ondersteuning van het gesprek van een zorgprofessional met zijn patiënt

Wat zijn de 6 leefstijlpijlers waarop het leefstijlroer is gebaseerd?

Het leefstijlroer is gebaseerd op de pijlers voeding, beweging, ontspanning, slaap, verbinding en middelen

Kan je het leefstijlroer en het spinnenweb positieve gezondheid samen gebruiken?

Het Leefstijlroer van Arts en Leefstijl en het spinnenweb van Positieve Gezondheid zijn twee tools die wij gebruiken voor een gesprek over gezondheid en leefstijl. Ze kunnen beiden inzicht geven in wat er voor jou belangrijk is en leggen de regie weer bij jou.