75 kilo afvallen – Hoe Miranda haar gewicht onder controle kreeg

75 kilo afvallen! Hoe Miranda haar gewicht onder controle kreeg

Van kinds af aan kampte Miranda met gewichtsproblemen. In de loop der jaren was het opgelopen tot 160 kilo. Haar huisarts wees haar op Je Leefstijl Als Medicijn. Inmiddels heeft ze haar gewicht bijna gehalveerd.

Miranda’s klanten hebben de ommekeer nauw gevolgd. In haar nagelstudio in Hellevoetsluis krijgt ze er vragen over. Hoe heeft ze het gedaan? Kan ze tips geven? Miranda: “Ik verwijs regelmatig mensen naar Je Leefstijl Als Medicijn.”

Zo was het voor haar ook begonnen. Toen Miranda Groeneveld (45) twee jaar geleden bij haar huisarts kwam, adviseerde de arts haar om haar gewicht aan te pakken. Ze woog op dat moment 160 kilo. De arts wees haar op Je Leefstijl Als Medicijn en Miranda nam een kijkje op de site. Sindsdien eet ze koolhydraatarm. “Ik voel me stukken beter.”

Doos met koek

Van kinds af aan kampte Miranda met gewichtsproblemen. “Toen ik 9 jaar was, was het al een ding. In het gezin waren we vaak met diëten bezig. We hebben van alles geprobeerd.” Geen van de diëten hadden een duurzaam resultaat. In perioden met stress kwam Miranda vaak toch weer aan. “Als ik me slecht voelde at ik een zak drop of reep chocola. Als mijn man ’s avonds werkte en onze dochter niet thuis was, was mijn avondeten een doos met koek.”

Het toenemende gewicht gaf inmiddels zelf ook stress

Het toenemende gewicht gaf inmiddels zelf ook stress en maakte dat Miranda zich slecht voelde. Waarna ze dat weer compenseerde met verslavende suikers. “Door de verkeerde dingen te eten blijf je de verkeerde dingen eten. Voor mij is dat een belangrijke les geweest.”

Niet zoals het hoort

De eerste stap na het bezoek aan de huisarts was koolhydraatarm eten. De kilo’s gingen er snel af. Toen dat na verloop van tijd stagneerde ging Miranda ook afwisselend vasten. “Dat heb ik een maand of vier volgehouden. Ik at van 12 uur ’s middags tot 8 uur ’s avonds.” Het afvallen ging verder. “Maar door mijn drukke schema in de nagelstudio lukte het niet altijd om behoorlijk om 12 uur te kunnen eten. Dus ben ik weer gaan ontbijten maar sla ik de lunch vaker over. Misschien is het niet helemaal zoals het hoort, maar het werkt voor mij.” Mentale steun vond Miranda onder meer door lid te worden van de Facebookgroep Ketogeen en IF Leefstijlgroep

Of ze in haar ‘vorige leven’ diabetes type 2 heeft gehad, zal Miranda waarschijnlijk nooit weten. “Ik ben er nooit op onderzocht. Ik had wel een enorme hang naar zoetigheid.” Inmiddels heeft ze een bloedglucosemeter aangeschaft. Met de waardes die ze nu meet – tussen de 4 en 6 mmol/l – is ze tevreden.

Geen strijd

“Eigenlijk was afvallen op deze manier nooit een strijd”, zegt Miranda. “Want met goede recepten eet je heerlijk. Waarbij het hongergevoel tussendoor verdwijnt. De dwangmatige drang naar zoetigheid is weg en ik voel me superenergiek.” Inmiddels wandelt ze flinke afstanden, onlangs nog 15 kilometer tijdens een evenement van de Hartstichting. “Daar had ik twee jaar geleden niet aan moeten denken.”

Haar wens, zegt Miranda, is dat ze met haar verhaal anderen kan inspireren. De klanten in haar studio zijn in elk geval op een goed spoor gebracht.

Bij gewichtsproblemen en gezondheidsklachten wordt iedereen aangeraden om zich goed te laten adviseren en begeleiden, en geen onbezonnen risico’s te nemen. De auteur en Je Leefstijl Als Medicijn aanvaarden geen aansprakelijkheid voor besluiten over de behandeling van gezondheidsproblemen die op basis van de informatie in dit artikel zijn genomen.

Ketogeen en IF leefstijlgroep

Heb je vragen over keto en periodiek vasten dan ben je welkom in onze community op Facebook. Voor inspiratie, motivatie, steun, kennis en gewoon leuke nieuwe mensen leren kennen. Sommige nieuw maar ook ervaringsdeskundigen.

Word lid. Welkom

Persoonlijke ervaringsverhalen

In dit artikel lees je persoonlijke ervaringen van mensen die succesvol  hun leefstijl als medicijn hebben ingezet. Vaak bleek de aanpassing van de leefstijl het beste recept voor hun aandoening. Heb jij ook een persoonlijk verhaal en wil je dat graag delen en hiermee anderen inspireren neem dan contact met ons op.

→ Contactformulier

Een groot deel van haar leven leed Arianne Groeneveld onder migraine. Het Stanton-dieet verloste haar van de chronische hoofdpijn.
In zijn boek Lichter beschrijft William Cortvriendt het verhaal van Wim Tilburgs en zijn vrouw Saïda. Samen vielen zij 60 kilo af. Wim doorbrak zijn diabetes 2.
Verandering van voeding bevrijdde Marieke de Zwaan van haar migraine. Bewerkt voedsel gooit ons lichaamssysteem in de war.
Wat zijn de vaardigheden die je als ouder kan leren en hoe je die over kan dragen aan je kinderen. Een persoonlijk verhaal van een moeder.
Door haar leefstijl te veranderen en een koolhydraat beperkt dieet te volgens heeft Saskia al vijf jaar geen last meer van haar psoriasis.
Haar huisarts raadde haar Je Leefstijl Als Medicijn aan. Binnen twee jaar wist Miranda 75 kilo af te vallen.
Met diabetes-1 was Gerrie van Deuren bang niet meer te kunnen sporten. Na een verandering van leefstijl blijven haar bloedwaardes stabiel.
Genezen van membraneuze nefropathie en 30 kilo afvallen. Dat lukte Edith van der Bol dankzij het ketogeen dieet. Ze is 30 kg lichter en fit.
30 jaar lang probeerde Marina Boeser alles om van de migraine af te komen. Verandering van voeding was voor haar de doorbraak.
Is het mogelijk je bloedsuiker stabiel te houden tijdens stress? Hoe ga je om met de bloedsuiker piek die adrenaline veroorzaakt?
De verandering van het zorgstelsel vraagt om een nieuwe visie op de rol van patiënt. Van patiënt naar actiënt naar citizen science.
Door gezondheidsproblemen verloor Rotterdammer Michel Buket de moed om zelf fitter te kunnen worden. Tot hij eerlijk in de spiegel keek.
Mensen halen van alles uit de kast om gezond te blijven, of hun herstel te bevorderen. Ze doen dan aan zelfonderzoek ofwel Citizen Science.
Jeltje de Vries veranderde haar leefstijl na een bipolaire stoornis. Inmiddels is ze van de medicijnen af, energieker en 30 kilo lichter
Naar schatting hebben vijftien van de honderd mensen met de verkeerde diagnose diabetes type 2 eigenlijk de LADA-vorm van diabetes type 1
Met het keto-dieet raakte Maaike Pel in negen maanden 20 kilo kwijt. Ze eet heerlijk, heeft energie en weerstond corona zonder zorgen.
Dat beide kinderen van Corine diabetes type 1 kregen, mondde uit in een zoektocht naar de leefstijl die hun bloedwaardes kon stabiliseren.
Toen haar buikomvang een kijkoperatie in de weg stond, besloot Elly haar leefstijl om te gooien. Na een week kon ze stoppen met pillen.
Nadat ze borstkanker bleek te hebben, veranderde Jolanda haar leefstijl en voeding. Drie maanden na de diagnose was de tumor weg.
Het mediterraan dieet is meer dan een dieet het is een leefstijl. Maar ook de overzijde van de Middellandse Zee kent deze leefstijl zoals in Marokko.
In het tweede deel van de Radar over cholesterol volgt Antoinette Hertsenberg mensen met een hoog cholesterol die hun voedingspatronen onder de loep nemen.
Colitis Ulcerosa, een chronische inflammatoire darmziekte (IBD) enorm verbeterd bij Victorien Madsen door het aanpassen van haar voeding.
Op 8 oktober een bloedsuikerspiegel van bijna 300 (16) en een gewicht van 127 kilo. Na goed 8 weken ben ik 11 kilo afgevallen en mijn bloedwaarden stabiel.
Monique Koffeman is een Leefstijl Als Medicijn coach. Dit zijn ervaringsdeskundigen getraind in het toepassen van de vijf zuilen van een gezonde leefstijl.
Simon Huisman een van de mensen die lid is van onze Facebook voor mensen met diabetes in uitzending van EenVandaag over leefstijlgeneeskunde met Hanno Pijl.
Geen brainfog meer, geheugenfuncties enorm verbeterd. Ik heb mijn levensplezier weer terug zegt Gerryo Voermans mede dankzij het ketogeen dieet en veel sport
Ik ben 31 kilo afgevallen en mijn HbA1C is naar 5,7% gezakt. medicijnen zoals insuline, metformine en statines heb ik niet meer nodig zegt Dirk van Giel.
Peter Woninck voelt zich niet gehoord bij zijn zorgverleners en nam het heft in eigen handen. Google wees hem de weg naar zijn Leefstijl als Medicijn
Het leefstijl als medicijn succesverhaal van Natascha Hendrikx. Lees hier hoe zij met voeding en leefstijl ernstige psoriasis en ontstekingsreuma omkeerde.
Esther de Roo, in de CrossFit box maakte ik kennis met een andere leefstijl. Met voeding, beweging en mindset sta ik weer volop in het leven.
Harrie Willems voeding en yoga
Ondanks dat ik een actief leven had met veel sport ging het flink bergaf met mijn fitheid / gezondheid. Bloedneuzen, huidirritaties, eczeem, pollen allergie, vaak griep, chronische ontstekingen aan pezen en gebit, kortademig en last van stress. Dankzij leefstijl als Medicijn zijn al deze klachten verdwenen.
GertJan Otto suikerziekte diabetes type 1
Een studie over voeding en diabetes type 1. Conclusie Anders eten. Resultaat goede bloedsuikers en energie voor tien, sport veel, ziet er getraind uit. De bloedsuikers van Gertjan zijn strak goed terwijl hij maar 1x per dag langwerkende insuline spuit. Hij heeft geen bijkomende complicaties van de suikerziekte.

Meer informatie over het ketogeen dieet vind je in de artikelen hieronder.

Het ketogeen dieet, of kortweg ‘keto’, is een voedingspatroon dat zich kenmerkt door een zeer lage inname van koolhydraten en een hoge consumptie van vetten. Vandaar staat het ook bekend als een Low Carb High Fat (LCHF) of ‘vetrijk-koolhydraatarm’ dieet. Door middel van het ketogeen dieet leren en stimuleren we het lichaam om vetten te gebruiken als primaire energiebron in plaats van glucose uit de koolhydraten die we consumeren. In andere woorden: Het ketogeen dieet brengt het lichaam in hogere staat van vetverbranding. Dit betekent dat het lichaam meer vet verbrandt in vergelijking met de hoeveelheid dat het zou verbranden bij een voedingspatroon met hoog koolhydraatgehalte.  

Vanwaar de naam keto? Bij een voedingspatroon laag in koolhydraten schakelt het lichaam over naar een andere energiebron: zogenaamde ketonlichamen (ketonen)Dit gebeurd alleen als de koolhydraatinname voldoende laag is, waardoor het lichaam gedwongen is om vet te gebruiken als brandstof. 

Ketonen zijn kleine moleculen die het lichaam produceert uit vetten.  Bij een te lage inname van vetten om aan de energiebehoefte te voldoen boordt het lichaam zijn eigen vetreserves aan, bijvoorbeeld buikvet.

Dit hebben we gevraagd aan professor Hanno Pijl lid van de Raad van Advies van Stichting Je Leefstijl Als Medicijn.

Waarschijnlijk heel erg lang. Er zijn geen studies die over jaren hebben gekeken. Maar in principe zijn ketonen hele efficiënte brandstoffen. Maar een ketogeen dieet moet je heel zorgvuldig opbouwen. In die zin dat je er voor moet zorgen dat je voldoende vezelrijke koolhydraten moet blijven eten. Je mag dus maar heel weinig koolhydraten dus zorg er vooral voor dat het koolhydraten zijn uit groene groentes. Want daarin zitten veel goede vezels en micronutriënten die je nodig hebt. Dus je moet wel goed opletten maar als je het verstandig doet dan kun je waarschijnlijk heel lang in ketose blijven.

De meeste diëten verhogen het risico op tekorten aan voedingsstoffen. Ondanks het feit dat het zeer restrictief lijkt, biedt een goed geformuleerd ketogeen dieet alles wat je nodig hebt. Het bevat meestal een breed scala aan dierlijk voedsel, groenten, noten en een beetje suikerarm fruit. Als je kiest voor een ketogeen dieet waarbij je vlees eet, kun je ook goed gevoed blijven. Hoe dan ook, houd mineralen als natrium, magnesium en kalium in de gaten en aarzel niet om extra zout, magnesiumcitraat of kaliumcitraat aan te vullen in de beginfase van deze nieuwe manier van eten. 

Voor mensen voor wie het ketogene dieet nieuw is, kan intermitterend vasten behoorlijk ontmoedigend lijken. Maar het is niets om bang voor te zijn. Hoewel een langere periode zonder eten absoluut vreselijk kan lijken, hoeft het niet zo te zijn, het is juist bevrijdend. 

Wat  is intermitterend vasten (in het Engels IF)? Het betekent dat je je eetschema wijzigt, zodat je lichaam gedurende 24 uur zonder voedsel kan. Maar er zijn meerdere mogelijkheden om met tussenpozen te vasten. Je kunt het aanpassen aan je eigen planning – bijvoorbeeld de 16/8-methode is, waarbij je 16 uur niet eet en 8 uur wel, of om de andere dag vasten, de 24-uursmethode of één maaltijd per dag; je kunt IF aanpassen aan je eigen behoeften. 

Heb je diabetes type 2? Wil je hier iets aan doen? Schrijf je in en maak kans om deel te nemen aan een gratis pilotprogramma waarbij je aan de slag gaat met Je Leefstijl Als Medicijn. Lees meer