Over leefstijlgeneeskunde zijn inspirerende boeken geschreven. Hieronder een aantal aanraders.

Persoonlijk leefstijlplan – Richard de Leth

Voor een gezond en gelukkig leven

Investeer in jezelf Richard de Leth helpt je met dit boek jouw gezondheid te versterken. En hij legt uit hoe je een gelukkiger en waardevoller leven kunt leiden. Naast zijn filosofie over een gezonde leefstijl, behandelt hij ook onderwerpen als zingeving, gedrag en mindset.

Met zijn Persoonlijk Leefstijlplan heeft De Leth een methode ontwikkeld waarmee iedereen ‘op maat’ de regie over zijn of haar eigen lichaam en leven krijgt.

Het boek Persoonlijk leefstijlplan, voor een gezond en gelukkig leven biedt:

  • Inzicht in de noodzaak te ‘investeren in jezelf’
  • De vier belangrijkste gezondheidspijlers. Voeding, beweging, ontspanning en mindset
  • Tien leefstijlregels waarmee je direct aan de slag kunt 

Studeerden wij medicijnen of geneeskunde? Lieneke van de Griendt over ware genezing

Lieneke van de Griendt, huisarts sinds 1995, constateert dat veel patiënten met chronische aandoeningen ondanks alle medische inspanningen niet genezen. Zij krijgen medicijnen voorgeschreven die symptomen onderdrukken, maar ze blijven chronisch ziek en moeten vaak de rest van hun leven medicijnen blijven slikken. Maar wat gaat er eigenlijk precies mis in hun lichaam en waarom gebeurt dit? Als we dat weten, zouden we dan ook zonder medicijnen de gezondheid kunnen verbeteren van patiënten met chronische aandoeningen als diabetes, hart- en vaatziekten, multiple sclerose, reuma, schildklierproblemen of zelfs psychische klachten?

Studeerden wij medicijnen of geneeskunde? is een must voor iedere arts die zich afvraagt of het voorschrijven van medicijnen wel bijdraagt aan ware genezing. Door terug te grijpen op basisvakken van de medische opleiding (zoals biochemie, fysiologie en immunologie) en het bestuderen van een nieuw vak – het microbioom (de gezonde darmbacteriën) – gaat Lieneke van de Griendt op zoek naar de antwoorden. Dankzij haar transparante taal en heldere uitleg is dit boek zeer interessant voor de patiënt die de juiste beslissingen wil nemen voor zijn of haar eigen natuurlijk herstel.

Leefstijladvies van huisarts Tamara de Weijer

Tamara de Weijer is huisarts in hart en nieren. Ze is opgeleid aan de Universiteit van Amsterdam en heeft zich in de loop van de jaren steeds meer gespecialiseerd in leefstijlgeneeskunde, in het bijzonder bij metabole aandoeningen zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten. Tamara zet voeding en leefstijl in waar mogelijk, en schrijft pillen voor waar nodig. Ze is oprichter van Arts en Leefstijl, een snel groeiende vereniging van zorgprofessionals. Als het aan Tamara en Arts en Leefstijl ligt, zijn leefstijlinterventies (waar mogelijk) tussen nu en tien jaar de eerste keus behandeling bij chronische aandoeningen.

In Het Leefstijlboek deelt huisarts Tamara de Weijer praktische tips om je na vier weken fitter te voelen, een sterkere weerstand op te bouwen en bovenal lekker in je vel te zitten. Het boek is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring. Met het door dokter Tamara ontwikkelde Leefstijlkompas vertelt zij op een toegankelijke manier over de thema’s bewegen, ontspanning, slaap en voeding. Daarnaast bevat het boek 30 heerlijke recepten en diverse ervaringsverhalen. Ook is er aandacht voor de mentale kant, met thema’s als sociale verbinding, gedragsverandering en zingeving. Kortom: alles voor meer balans en een gezondere ‘jij’!

Het Leefstijlboek is de opvolger van haar bestsellers Eet Beter in 28 dagen en Eet Beter voor je maag en darmen.

Diabetes omkeren met prof. Hanno Pijl

Hanno Pijl is endocrinoloog en hoogleraar diabetologie aan het Leids Universitair Medisch Centrum. Hij is al jaren een adviseur van Je Leefstijl Als Medicijn. Daarnaast schreef hij samen met diëtist en journalist Karine Hoenderdos enkele toegankelijke boeken over leefstijlgeneeskunde.

Hanno Pijl:

“Mijn passie voor leefstijl en voeding stamt uit de spreekkamer. Er komt een tsunami van leefstijlgerelateerde chronische ziektes op ons af die worden veroorzaakt door een samenspraak van erfelijke aanleg en een verkeerde leefstijl. Ons ‘westerse’ voedingspatroon speelt daarbij een grote rol.”

“Het stuit mij tegen de borst dat we met medicijnen proberen de schade te beperken, terwijl een aanpassing van het voedingspatroon deze ziektes kan voorkomen en omkeren. We weten bovendien steeds beter dat verkeerde voeding een belangrijke rol speelt in het ontstaan van veel andere chronische ziekten, zoals een hartinfarct, beroerte en kanker.”

De pagina van Hanno Pijl

Over het boek Diabetes Type 2 maak jezelf beter:

Met een vroegtijdige diagnose en behandeling en met leefstijlaanpassingen kan diabetes type 2 worden voorkomen en zelfs teruggedraaid. Dit boek helpt je daarbij met behulp van een wetenschappelijk onderbouwd stappenplan. Volg de adviezen op en je krijgt meer energie, wordt slanker en je bloedsuikers verbeteren waardoor je medicijngebruik afneemt.

Hoe de epidemie van overwicht heeft kunnen gebeuren. De analyse van William Cortvriendt

William Cortvriendt (1956) is medicus en bestsellerauteur van onder meer Hoe word je 100, Lichter en KANKERVRIJ. Hij kan terugzien op een veelzijdige loopbaan met leidinggevende en adviserende functies in de gezondheidszorg bij zowel overheden als het bedrijfsleven in diverse landen. Zijn bijzondere interesse ligt op het gebied van de oorzaken van de chronische westerse ziektebeelden waaraan ongeveer de helft van de volwassenen in Nederland en België lijden. Hij benoemt daarbij overgewicht en obesitas als kanaries in de kolenmijn – aandoeningen die waarschuwen dat er in de naaste toekomst waarschijnlijk ernstige gezondheidsproblemen zullen ontstaan.

Ook de behandeling van kanker is niet compleet zonder leefstijladvies. We weten veel over de relatie tussen onze omgeving en leefstijl, en kwaadaardige aandoeningen. Daarbij kunnen we denken aan roken, te veel alcohol, radioactieve straling, zonnebrand, fijnstof en kankerverwekkende stoffen, waaronder het via de verf van onze straaljagers bekend geworden chroom-6. Betrekkelijk nieuw zijn de inzichten dat factoren zoals gebrek aan lichaamsbeweging, industrieel bewerkte voeding, suiker, overgewicht, diabetes type 2, chronische stress en een tekort aan vitamine D het risico op kanker sterk verhogen. Een onderzoek uit 2018, gepubliceerd in het tijdschrift Nature, komt zelfs tot de conclusie dat 90 procent van alle gevallen van kanker direct veroorzaakt wordt door de leefstijl en onze omgeving.

William beschrijft zijn analyses op basis de medische vakliteratuur. In 2016 schokte hij de medische wereld door in de door zes miljoen mensen bekeken televisieserie Hoe word ik 100 aan te tonen dat de voordelen van de door hem voorgestelde gezonde leefstijl niet alleen theoretisch zijn. William zorgde ervoor dat veel deelnemers van de televisieserie – die allen leden aan ernstige gevolgen en complicaties van diverse welvaartsziektes zoals diabetes en hart- en vaatziektes – binnen 5 maanden volledig herstelden en zich weer gezond voelden. De medicatie zoals insuline, middelen tegen hoge bloeddruk, pijnstillers en cholesterolverlagers kon worden afgebouwd of zelfs helemaal gestopt.

In zijn boek Lichter analyseert William hoe de epidemie van overgewicht en obesitas heeft kunnen gebeuren. Uit de analyse van de oorzaken trekt hij ook de logische conclusies over de juiste maatregelen die overgewicht en obesitas niet alleen tijdelijk aanpakken of voorkomen, maar deze ook voorgoed laten verdwijnen. En zonder dat je honger hoeft te lijden, onsmakelijk hoeft te gaan eten of dure dieetproducten hoeft aan te schaffen.

De pagina van William Cortvriendt

Recensie VET Belangrijk van Mariëtte Boon en Liesbeth van Rossum

Rennie Fopma, een van de deelnemers van onze Facebook community Diabetes2Doorbreken, schreef de onderstaande recensie.

Het boek “Vet Belangrijk” is een must read voor een ieder met én zonder overgewicht die de verantwoordelijkheid op zich (wil) nemen voor zijn of haar eigen gezondheid. Er wordt uitgebreid informatie en uitleg gegeven over onder meer de werking van verschillende hormonen.

  • Dr. Mariëtte Boon (1988) is internist in opleiding in het Leids Universitair Medisch Centrum en promoveerde in 2014 cum laude met haar onderzoek naar bruin vet, ‘goed vet’ dat bijdraagt aan de verbranding.
  • Professor Liesbeth van Rossum (1975) is internist-endocrinoloog in het Erasmus MC in Rotterdam en medeoprichter van het Centrum Gezond Gewicht. Ze is eveneens cum laude gepromoveerd en is internationaal expert op het gebied van obesitas en stresshormonen.

Er zijn veel fabels over voeding, vetverbranding en verborgen dikmakers. Vet is een cruciaal onderdeel van je lichaam. Het produceert hormonen, communiceert met je hersenen en levert energie. Hoewel je zonder vetweefsel niet zou kunnen leven, bestaan er over dit orgaan – ja, vet is een orgaan – veel vooroordelen. Overgewicht en obesitas vormen wereldwijd een groot probleem, maar in tegenstelling tot wat menigeen denkt zijn te veel eten en te weinig bewegen lang niet de enige oorzaken daarvan. De werking van ons vet is vele malen complexer.

In hun verhelderende en onderhoudende boek behandelen Mariëtte Boon en Liesbeth van Rossum de laatste wetenschappelijke inzichten over lichaamsvet en (over)gewicht en brengen ze de vele factoren in kaart die hierop van invloed zijn: van slaap tot stress en van erfelijke aanleg tot medicijngebruik, en tal van andere verborgen dikmakers.

VET BELANGRIJK laat zien hoe vet écht werkt en is een aanrader voor iedereen die wil weten hoe je op een slimme en effectieve manier een gezond gewicht kunt bereiken én behouden.

Klassiekers van Tim Noakes en Jonno Proudfoot

Het voedingsadvies dat wij in onze Facebookgroep Diabetes Doorbreken met Je Leefstijl Als Medicijn geven is mede gebaseerd op het boek Koolhydraatarm, suikervrij, vetrijk, geschreven door de Zuid-Afrikaanse professor Tim Noakes en Jonno Proudfoot. Tim Noakes is emeritus hoogleraar in sport- en bewegingswetenschappen aan de universiteit van Kaapstad en ontving een eredoctoraat van de Vrije Universiteit van Amsterdam. De methode die hij toepast noemt hij het Banting Dieet. Bij de stichting zijn gecertificeerde Bantingcoaches aangesloten. Jonno Proudfoot publiceerde bovendien De complete koolhydraatarme keuken. Bestel het via deze link.

De visie van Pascale Naessens

Pascale Naessens is een bestsellerauteur in België en het boegbeeld van pure en gezonde voeding. Ze werkt samen met toonaangevende wetenschappers. Haar visie:

De klassieke voedingsleer promoot veel koolhydraten en weinig vet, terwijl de nieuwe visie het omgekeerde aanbeveelt: minder koolhydraten en de herwaardering van de vetten. Deze progressieve visie op voeding zie je overal in de wereld opkomen en wint aan terrein. Gerenommeerde onderzoekers en deskundigen komen met meer en meer studies die aantonen dat minder snelle koolhydraten en meer vet (olijfolie) positieve gevolgen hebben op het lichaamsgewicht, diabetes, cholesterolniveau en hart- en vaatziekten.

Op papier en voor sommigen zijn veel koolhydraten misschien wel oké, maar voor mij en voor zoveel anderen vormen die een groot probleem! Mijn lichaam kan niet overweg met zoveel snelle en geraffineerde koolhydraten, ik raak verstrikt in de valkuilen ervan, want ze zijn sterk belonend. Op die manier raak ik er heel snel afhankelijk van en mijn hormonen slaan op hol. Datzelfde probleem ervaren heel veel mensen en dat ligt aan de basis van overgewicht en diabetes type 2.

Al 20 jaar eet ik geen snelle koolhydraten meer en heb ik geen problemen meer met mijn gewicht, of verslavend eetgedrag. Ik heb heel veel energie en al jaren zwaait mijn dokter met mijn uitstekende bloedwaarden. Dat geldt ook voor mijn man.

Voor mij dus geen overdaad aan snelle koolhydraten, maar een evenwichtige verdeling tussen vetten, proteïnen en goede bronnen van koolhydraten. Daar voel ik me al jaren uitstekend bij en blijkbaar ook heel veel mensen die overstappen naar deze manier van eten. Velen mailen mij dat ze meer energie hebben en zonder moeite heel wat kilo’s zijn verloren. ‘Dit kunnen we makkelijk volhouden’, lees ik vaak. Lezers getuigen ook over een positief effect op chronische kwalen zoals hoge cholesterol, diabetes type 2, maag- en darmaandoeningen, chronisch vermoeidheidssyndroom, reuma-aandoeningen, …

Bekijk zeker ook het gesprek dat ze had met Professor Hanno Pijl. De moeite waard, net als haar prachtige boeken.

Van GezondDorp naar GezondLand

Hoe pas je je levensstijl aan om zo vitaal mogelijk oud te worden? Welke belangrijke rol speelt voeding daarin en waarom? Van GezondDorp naar GezondLand geeft antwoord op deze vragen. Het bevat de basisprincipes van deze gezonde leefstijl, recepten en handige dagmenu’s. Het belang van een koolhydraatarme leefstijl met gezonde vetten wordt uitvoerig uitgelegd.

GezondDorp is het unieke project van de artsen Hans van Kuijk en Norbert van den Hurk, de auteurs van het boek. Het Brabantse dorp Leende werd door ze meegenomen in een gemeenschappelijke gezondheidsbeweging. In het boek delen de oprichters, deelnemers en lokale ondernemers van GezondDorp Leende hun ervaring en enthousiasme. Hun praktijkverhalen en favoriete recepten helpen jou om ook deze leefstijl te omarmen en de regie kunt nemen over je eigen gezondheid. Zie hier meer informatie over het project GezondDorp.

Daan de Wit: Weet wat je eet

Daan de Wit (1969) is journalist en verslaggever voor televisie, documentaire en geschreven media. Eerder publiceerde hij twee onderzoeksjournalistieke boeken voor uitgeverij Lemniscaat: De Volgende Oorlog en Dossier Mexicaanse griep. Op basis van Weet wat je eet geeft De Wit lezingen en consulten en ontwikkelde hij een format voor een serie televisiereportages.

In Weet wat je eet gaat Daan op zoek naar het geheim van de oudste kennis over gezonde voeding en neemt hij de lezer mee in de voetsporen van voedselwetenschapper Weston Price die 80 jaar geleden de wereld over ging op zoek naar het geheim van gezonde volken. De kennis van Price wordt bevestigd door de nieuwste wetenschap. Het resultaat is een nieuwe manier van voeden waardoor je niet alleen lekker en voldoende eet, maar die ook ziekte voorkomt en zelfs geneest.

Weet wat je eet is de weerslag van journalistiek onderzoek naar gezonde voeding. Het boek is goed onderbouwd met 40 pagina’s voetnoten en wordt aanbevolen door deskundigen op het gebied van voeding. Het is erg volledig en leest prettig.

Ook van Daan de Wit: De cholesterolmythe, een nieuwe visie op het ontstaan, voorkomen en omkeren van hart- en vaatziekten.

Keto-boeken

Het ketogeen dieet is in 1920 ontwikkeld als interventie voor mensen met epilepsie. Bij hardnekkige aanvallen kan het dieet worden ingezet om de epilepsie onder controle te houden. Inmiddels wordt steeds duidelijk dat het dieet ook voor andere ziekten kan worden ingezet. Maar wat is het ketogeen dieet nou precies? En wat kan het voor jou betekenen? Er bestaan verschillende boeken over.

Lees ook de ultieme keto-kids van Je Leefstijl Als Medicijn

Omdat we veel vraag kregen over het meten van ketonen en glucose in het bloed hebben we in overleg met diabetescentrale.nl een dieetpakket ontwikkeld. Lees meer over het startpakket met ketonenstrips.

Aseem Malhotra en het Pioppi-dieet

Door Jamie Oliver beschreven als een bron van inspiratie, dr. Aseem Malhotra is één van de invloedrijkste en bekendste campagnevoerders op het gebied van de gezondheid. Hij is een pionier van de leefstijlgeneeskunde in het VK. Hij publiceert regelmatig in wetenschappelijke medische tijdschriften en kranten zoals de Guardian, de Telegraph en de Daily Mail en hij is regelmatig op radio en tv met zijn campagne tegen suiker en om de schadelijkheid van overmatig geneesmiddelgebruik onder de aandacht te brengen. Zijn documentaire The Big Fat Fix beleefde zijn première in het Britse parlement. In 2016 werd hij een van de meest invloedrijke personen in de medische wetenschap in het VK genoemd.

We worden continu gewaarschuwd voor onze gezondheid: we mogen geen verzadigde vetten eten, we moeten gezonde voeding kopen en ons vooral in het zweet werken in de sportschool. En toch neemt de kans op obesitas al jaren toe, samen met de kans op diabetes type 2, kanker, dementie en hartkwalen. In het piepkleine Italiaanse dorp Pioppi leven de mensen eenvoudig, maar toch lang en gezond. Er is geen sportschool, geen supermarkt, het eten is er verrukkelijk en ze genieten er van het leven.

Het Pioppi dieet is hierop gebaseerd. Er is gebruikgemaakt van de wijsheden van deze opvallend lang levende populatie en daar zijn enkele medische en voedingsgerelateerde onderzoeken aan toegevoegd. Het resultaat is een praktisch en helder verhaal waarbij oude dieetmythen van tafel zijn geveegd en vervangen door een eenvoudig plan voor een nieuwe levensstijl.

Dit is geen dieet of levensstijl waarbij je ‘nee’ moet zeggen tegen de dingen die je lekker vindt. Je hoeft ook geen uren achter elkaar te sporten. In slechts drie weken zal Het Pioppi-dieet je helpen om simpele, haalbare en duurzame veranderingen door te voeren in hoe je eet, slaapt en beweegt – veranderingen die voor ons allemaal, hoe druk we het ook hebben, haalbaar zijn.

Na het grote succes van Het Pioppi-dieet is er een bijpassend kookboek uitgebracht, met gerechten zoals frittata met zalm, spinazie en spekjes, groentelasagne met zoete aardappel en kaas, en kipnuggets met zelfgemaakte ketchup.

Het geheim van gezonde voeding zit in de… tanden

Voeding & Fysieke Degeneratie is het dikke onderzoeks/reisverslag (560 pagina’s) met honderden foto’s, in groot formaat (23 x 29,5 cm), van Weston A. Price, tandarts, onderzoeker, kaakchirurg maar bovenal visionair. In de dertiger jaren van de vorige eeuw reisde hij bijna 10 jaar lang de hele wereld over om de geheimen van gezonde mensen te ontdekken.

Deze tandarts en tandheelkundig wetenschapper koos ervoor zich te richten op gezonde mensen: wat was hun geheim? Op zijn zoektocht reisde Price naar honderden steden in 14 landen. Hij bezocht enkele van de meest afgelegen gebieden ter wereld. Hij zag perfecte tandbogen, weinig of geen tandbederf, een hoge weerstand tegen tuberculose en een perfecte gezondheid bij mensen die inheemse voeding aten.

Price kwam erachter dat bij deze mensen als zij in aanraking kwamen met modern voedsel zoals witmeel, geraffineerde plantaardige oliën en voedsel uit blik, zich al snel ernstige vormen van verval voordeden: cariës, misvormde kaakstructuren, scheve tanden en kiezen, artritis en een lage weerstand tegen tuberculose.

Price legde in woord en beeld zowel de eeuwenoude wijsheid die leidde tot perfecte gezondheid vast, als het lichamelijke verval dat volgde op de overschakeling naar modern, bewerkt voedsel. Een belangwekkende studie, gebundeld in dit boek.

Een schokkend en indrukwekkend werk over de negatieve gevolgen van moderne, bewerkte voeding voor de gezondheid.

Lees hier het artikel Weston A. Price – De Indiana Jones van de gezonde voeding door Daan de Wit

Bram Bakker, de dwarse psychiater

Bram Bakker (1963) is en vindt zichzelf een dwarse psychiater. Hij timmert in de media aan de weg als coach, columnist, schrijver (van ruim tien boeken) en cabaretier. In het boek Geluk uit een potje heeft hij terecht kritiek op het voorschrijven en slikken van veel psychofarmaca. Hij generaliseert medicatie, maar bedoelt eigenlijk alleen antidepressiva, anti-ADHD en angstmedicatie. De schuld ligt bij de farmaceutische industrie, te veel voorschrijvende huisartsen en slecht wetenschappelijk onderzoek.

Bakker is ook fel tegen de internationale diagnostische criteria. Hij is zeer positief over elektroshock en geeft een goed overzicht van de verschillende groepen medicatie, aandoeningen en bijwerkingen, Hij rondt af met een volledig niet-kritisch overzicht van andere therapievormen, zoals EMDR, mindfulness, runningtherapie, voeding, supplementen en planten. Het boek heeft een onevenwichtige balans tussen kritische en ophemelende ideeën over therapie in de psychiatrie.

Op de pagina van Bram Bakker op deze site vind je markante uitspraken en enkele video’s.

Goed eten. Filosofie van voeding en landbouw

Michiel Korthals (1949) was tussen 1993 en 2014 hoogleraar aan de universiteit van Wageningen. Hij is voorzitter van de stichting Foundation for the Restoration of European Ecosystems. (FREE), die zich inzet voor natuurbehoud door natuurlijke begrazing. Eten is een van de belangrijkste dingen in ons leven. Maar wat stoppen we precies in onze mond? En is het niet zo dat uitbuiting, extreem over- gewicht, ondervoeding, honger en grote milieuschade gevolgen zijn van onze wijze van consumeren? Dit zou anders moeten kunnen, maar de vraag is hoe dan?

In Goed eten. Filosofie van voeding en landbouw behandelt Michiel Korthals deze vragen en ontwikkelt hij een model om de kloof tussen productie en consumptie te overbruggen. Directe verbindingen tussen voedsel en het dagelijks leven, de voorkeur voor regionale verbanden boven de wereldmarkt, bevordering van voedselvaardigheden en een eerlijkere verdeling van aandacht voor voedingsstijlen staan daarin centraal.

Goed eten draait om de vraag welke rol consumenten, overheden en marktpartijen kunnen spelen in de productie van smaakvoller en ethisch verantwoord voedsel.