Zo maak je jezelf weerbaar tegen COVID 19 – met je leefstijl Corona te lijf

Het heeft even geduurd, maar ook de regering erkent nu het belang van de gezonde leefstijl in de strijd tegen het Corona virus. Met (soms kleine) leefstijlveranderingen kan iedereen zichzelf weerbaarder maken. Wacht niet op de overheidscampagne, lees dit artikel en ga aan de slag.

Uiteindelijk was er een groep wetenschappers (onder aanvoering van Professor Liesbeth van Rossem) voor nodig om de minister om te krijgen. Vanaf het begin van de covid-crisis in maart wezen veel artsen op het belang van de leefstijl bij het voorkomen en bestrijden van de ziekte (lees bijvoorbeeld dit artikel van de internist Yvo Sijpkens https://blog.jeleefstijlalsmedicijn.nl/leefstijl-en-covid). Helaas vond de boodschap geen weerklank bij de regering en het Outbreak Management Team.

Begin november kwam daar verandering in. Op initiatief van wetenschappers van onder meer de Universiteit Leiden en Erasmus Universiteit stuurden zeventig prominenten uit de gezondheidszorg een dringende brief aan minister Hugo de Jonge. Met als resultaat dat de minister er tijdens zijn persconferentie op in ging. Onze weerstand is gebaat bij een gezonde leefstijl, verklaarde hij.

De meeste mensen die Je leefstijl als medicijn volgen, wisten het al lang. Maar het is nu ‘officieel’. Met je leefstijl kun je corona te lijf.

Wat kun je bereiken?

Een gezonde leefstijl versterkt het immuunsysteem. Dat geldt voor iedereen (niet alleen voor mensen met overgewicht). De kans dat het virus je ziek maakt, neemt af. Als je ziek wordt, is de kans dat je ernstige klachten krijgt kleiner.
Voor mensen met overgewicht is het extra belangrijk om aandacht aan de leefstijl te besteden. “Overgewicht leidt via diverse wegen tot een ernstiger beloop van covid-19”, schreven de wetenschappers in hun brief. Bij mensen met overgewicht functioneert het immuunsysteem minder goed. Het vetweefsel lijkt de ziekteverwekkers ‘op te kunnen slaan’ zodat mensen eerder ziek worden. Bovendien kan het weefsel met chronische ontstekingen gepaard gaan, die het immuunsysteem verzwakken. Een verzwakt immuunsysteem kan op zijn beurt zorgen dat de vaccinatie tegen het virus minder effectief is.

Leefstijlverbeteringen kunnen al na weken effect hebben. Bij mensen met obesitas die slechts enkele procenten van hun vetmassa kwijtraken, is een verbetering van het immuunsysteem vastgesteld.

Hoe kan de voeding helpen?

Met de vervanging van de consumptie van suikers en koolhydraten (zoals pasta, rijst, brood en aardappelen) door eiwitten en gezonde vetten wordt overgewicht tegengegaan. Bij talloze mensen – waarvan veel met advies van Je leefstijl als medicijn – zijn op deze manier duurzame resultaten behaald. In de voeding ligt de nadruk op pure onbewerkte voeding. Minder vaak eten en soms een maaltijd overslaan helpen bovendien om de bloedglucose omlaag te brengen.
Behalve het verbeteren van het afweersysteem blijken verschillende chronische ziekten, waaronder diabetes type II en hoge bloeddruk, met deze leefstijlverandering te bestrijden te zijn. Veel mensen kunnen met hun medicijngebruik stoppen.

Zijn supplementen zinvol?

Onderzoek naar de effectiviteit van voedingssupplementen is lastig uitvoerbaar. Over het algemeen is de Nederlandse medische wereld terughoudend met het adviseren van het slikken van supplementen. Toch zijn er sterke aanwijzingen dat vitamines C, D en E, zink en selenium het afweersysteem ondersteunen. Een gevarieerde voeding met veel groente helpt om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Toch kan dat niet genoeg zijn. Met name aan vitamine D hebben de meeste Nederlanders een tekort, vooral ’s winters – terwijl vitamine D volgens verschillende studies tegen COVID-19 helpt beschermen. Van vitamine C zijn gunstige effecten bij het herstel van COVID-19 gevonden.

Moeten we meer sporten?

Van de ene op de andere dag voluit sporten is geen goed idee. Het levert het lichaam veel stress op. Maar meer beweging, vooral in de buitenlucht, ondersteunt het immuunsysteem. Wat dat betreft had de lockdown en het vele thuis zitten geen gunstig effect. “Zelfs een periode van twee weken van inactiviteit al kan leiden tot een verminderde afweer”, zoals de wetenschappers in hun brief aan minister De Jonge schreven.
Dagelijks wandelen, fietsen, traplopen, dansen, huishoudwerk doen of in de tuin bezig zijn houdt de conditie op peil en verbetert de fysieke weerbaarheid.

Welke rol speelt stress?

Chronische stress is een grote bedreiging van het afweersysteem. Het hormoon cortisol dat bij stress vrijkomt, maakt dat het lichaam minder in het immuunsysteem investeert. Om stress tegen te gaan kan het nuttig zijn meer te bewegen en sporten, afleiding te zoeken, yoga en meditatie te doen of de oorzaken van de stress te zoeken en ermee in het reine te komen.

En verder?

Roken schaadt de gezondheid. Rokers hebben minder afweer in hun longen, zijn gevoeliger voor virusinfecties en lopen meer risico op een ernstig ziekteverloop.

Ook alcoholgebruik is schadelijk voor de algemene gezondheid en weerstand.

Voldoende slaap is een groot goed. Bij de meeste volwassenen komt dat neer op 7 á 8 uur nachtrust. Uit een studie onder tweelingen bleek dat als mensen 1 uur slaaptekort hadden het immuunsysteem al minder actief werd.

Tot slot

Een leefstijlverandering helpt niet alleen om de afweer te verbeteren en jezelf van chronische ziekten te verlossen. Het maakt dat je jezelf elke dag fitter voelt en meer van het leven kunt genieten.

 

De brief ondertekend door onder andere Liesbeth van Rossem, Hanno Pijl, Jaap Seidell, Diederik Gommers, Erik Scherder kun je via de website leefstijlencorona.nl als pdf lezen

Lees ook: Covid 19 en de positieve effecten van leefstijl op je weerstand, door internist Yvo Sijpkens. https://blog.jeleefstijlalsmedicijn.nl/leefstijl-en-covid

Dr. Yvo Sijpkens is internist bij het Haaglanden Medisch Centrum. Leefstijlgeneeskunde – waaronder het toepassen van Low Carb High Fat (LCHF)-dieet en het ketogeen dieet – heeft zijn bijzondere aandacht.

Wil jij zelf ook meedenken?

Het platform Leefstijl Als Medicijn heeft openbare groepen op Facebook en LinkedIn voor iedereen die mee wil praten en denken over een gezondere, duurzame en vitale samenleving. Word je ook lid? Je bent van harte welkom!

Lid worden van de Facebookgroep

Leefstijl als Medicijn platform op LinkedIn

Steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Help ons om het aantal mensen met diabetes type 2 en andere leefstijlgerelateerde aandoeningen terug te dringen.

Doe een gift

Contact opnemen

De pijler voeding – eten en drinken

Onderstaand een aantal blogs waarin het onderwerp voeding centraal staat. Voor het berekenen van wat je dagelijkse calorie en macronutriënten inname ga je naar de voedingswijzer een macro-calculator.

Voor goede receptenboeken en andere leefstijlboeken kijk op onze pagina leefstijlboeken

Gezonde leefstijlboeken

Voeding is maatwerk – Gezonde maaltijdboxen en recepten

De toekomst van voeding en leefstijlgeneeskunde is gepersonaliseerd is een term die we steeds vaker horen. Bedrijven zoals Ekomenu zijn hierin al heel ver.

Zij bieden nu gezonde maaltijdboxen en recepten voor verschillende leefstijlen zoals: