Stichting Je Leefstijl Als Medicijn kan niet zonder haar vrijwilligers. Volgens Karla Reurink ligt de waarde van de Stichting in het uitdragen van de mogelijkheid om met behulp van de leefstijl gezonder te worden, een boodschap waarmee steeds meer mensen worden bereikt. Als Karla minister was zou ze de producenten van ongezonde voeding mede laten opdraaien voor de zorgkosten. Zeven vragen aan Karla.

Wie is Karla Reurink?

“Ik ben 62 jaar, woon in het westen van het land en heb een volwassen zoon. Ik werk als businessanalist bij de Rijksoverheid.”

“Eind 2016 is bij mij bij toeval diabetes type 2 vastgesteld, via een gezondheidscheck op het werk. Mijn HbA1c was 87, terwijl die beneden de 42 moest zijn. Mijn nuchtere glucose was 14, ook veel te hoog dus. Eigenlijk leefde ik niet echt ongezond. Ik at alles volkoren en vegetarisch, ik gebruikte geen alcohol en rookte niet (dat doe ik nog steeds niet). Maar ik had wel overgewicht. Ik nam toch te vaak wat ‘extra’s’. Ik at veel brood en pasta en dronk vruchtensap.”

“Een paar maanden eerder had ik een serie op tv gevolgd: Hoe word je 100. Daarin begeleidde de arts William Cortvriendt patiënten met overgewicht en/of metabole ziekte. Dat ging met voeding en bewegen, dus ik wist al dat het kon: zonder medicatie aan de slag met diabetes type 2. Ik ging naar de huisarts met het idee: ik ga dat zelf doen. Ik trof een huisarts in opleiding die het heel interessant vond. Deze huisarts ging me begeleiden en liet me aanvankelijk iedere maand bloed prikken. Na een maand was mijn HbA1c al veel lager, na twee maanden nog lager en na drie maanden kon ik al drie maanden wegblijven voor controle. Mijn waarden werden steeds lager, ik verloor ook een heleboel gewicht en heb nu al jaren een HbA1c tussen de 30 en 35. Ik ben ook veel fitter en energieker dan voor de diagnose en voel me over het algemeen veel beter.”

Hoe ben je bij Stichting Je Leefstijl Als Medicijn terecht gekomen?

“De stichting was er eind 2016 nog niet maar kwam in 2018. Toen ik erbij kwam was mijn glucose al onder controle. Ik vroeg me destijds af wat er op de langere termijn zou gebeuren. Kan je dan weer meer koolhydraten aan? Wat zijn de ideeën daarover? Al zoekende ben ik bij de website van Wim Tilburgs terecht gekomen en heb ik me aangemeld bij de supportgroep Diabetes 2 Doorbreken. Omdat ik zelf de diabetes al had omgekeerd vroeg Wim me snel om moderator te worden in de groep.”

Wat doe je bij Je Leefstijl Als Medicijn?

“Ik ben nog steeds moderator bij de supportgroep. Ik lees af en toe ook mee in andere groepen, maar niet echt actief. Op zaterdag doe ik de ZWEM (Zaterdag Wegen en Meten) in de diabetes type 2-groep, samen met mijn collega-‘badmeesters’. In het verleden heb ik met verschillende dingen meegedaan zoals aan studies die TNO in samenwerking met Je Leefstijl Als Medicijn deed. Bij een van de onderzoeken ben ik coach geweest.”

Is jouw gezondheid de laatste jaren nog vooruitgegaan?

“Zelf heb ik het idee dat mijn insulineresistentie wel iets is verbeterd. Mijn reactie op voeding met meer koolhydraten is iets minder heftig dan in de eerste twee jaar. Ik hou dat in de gaten door af en toe een Freestyle Libre-sensor te dragen. Ik kan bij uitzondering wel wat peulvruchten eten of een half toetje bij het uit eten gaan. Nu en dan een mandarijn of kiwi na het eten kan ik ook weer aan zonder hoge glucosepieken. Ik blijf wel koolhydraatarm eten. Als ik structureel meer koolhydraten ga eten zullen mijn waardes ook weer omhooggaan.”

“Ik was niet ziek toen ik de diagnose kreeg maar achteraf gezien was er wel van alles aan de hand. Ik voelde me vaak moe en had aan het eind van de dag weinig energie. Ik had ook altijd snel weer behoefte aan eten en zorgde dat ik altijd iets bij me had.”

“Inmiddels ben ik veel gezonder en fitter. Ik kan prima langere tijd zonder eten. Vaak sla ik het ontbijt over en neem ik maar twee maaltijden. Ik heb geen dip om vier uur en heb na een dag werken nog genoeg energie over om eten te koken. Allerlei kleine kwaaltjes zijn verdwenen. Andere bloedwaardes zijn ook verbeterd doordat ik anders ben gaan eten. Ik laat het nu nog een keer per jaar controleren.”

Waarin ligt de waarde van supportgroepen en van Je Leefstijl Als Medicijn?

“Het is heel waardevol als mensen op een laagdrempelige manier advies en hulp kunnen krijgen van anderen die het allemaal al hebben doorgemaakt. Zelf leer ik ook van wat anderen in de online groep schrijven.”

“De waarde van Je Leefstijl Als Medicijn ligt in de eerste plaats in mensen helpen en ondersteunen. In informatie geven. Inmiddels is de Stichting flink gegroeid en speelt ze een steeds grotere rol bij het uitdragen van wat de leefstijl voor onze gezondheid kan doen. We zorgen er daarmee voor dat het gewoner wordt om iets met de leefstijl aan te pakken. De grote waarde van de Stichting is dat dat steeds zichtbaarder wordt en breder wordt uitgedragen.”

Hoe zie jij de ontwikkeling van de leefstijl in de nabije toekomst?

“Het gaat langzaam, maar het gaat de goede kant op. Als je naar de langere termijn kijkt gaat de leefstijlgeneeskunde een belangrijke plek krijgen.”

Als jij minister van VWS was, welke maatregelen zou je nemen om de zorg te verbeteren?

“Ik zou veel meer inzetten op preventie. Daar gaat in verhouding veel te weinig geld naartoe. Ik zou ongezond voedsel duurder maken en gezonde voeding goedkoper. Fabrikanten die ongezonde voeding maken zouden moeten meebetalen aan de zorgkosten. Bied mensen ook glucosesensors aan, bijvoorbeeld een of twee per jaar. Zo worden mensen met metabool syndroom eerder opgespoord en wordt men zich ook bewust van wat voeding en beweging met het lichaam doen. Verder zou ik zorgen dat er veel voorlichting wordt gegeven over de leefstijl op allerlei niveaus, vanaf de basisschool tot en met de opleidingen van zorgprofessionals.”

Karla Reurink over het leefstijlroer

Gebaseerd op jouw ervaring, welke gezondheidstips zou je mensen mee willen geven op het gebied van de leefstijlpijlers?

  • Voeding Wat je eet heeft een ontzettend grote invloed op je gezondheid. Eet geen ultra processed food. Als je dat weglaat ben je al een eind op weg. Bij diabetes type 2 moet je daarnaast minderen in koolhydraten.
  • Beweging Beweging is voor mijzelf ook nog wel een verbeterpunt. Ik moet erop letten dat ik op drukke dagen niet achter mijn bureau blijf zitten. Sporten om het sporten vind ik niet leuk, dus ik zoek het in de dagelijkse activiteiten. Ik doe zoveel mogelijk lopend en met de fiets, en probeer tussendoor regelmatig op te staan en wat te bewegen. Als je normaal gesproken heel weinig beweegt, begin dan met een dagelijkse wandeling van tien minuten. Regelmatig bewegen hoeft niet ingewikkeld te zijn en ook niet groots en meeslepend. Je kunt prima thuis bewegen en er zijn door het hele land wandelgroepen. Dat maakt het leuk om te gaan. Maar ga ook alleen wandelen, wacht niet altijd tot er iemand meegaat.
  • Ontspanning Ik probeer goed te slapen, dat is heel belangrijk. Niet te laat ’s avonds eten, hetzelfde ritme aanhouden, niet uitslapen. Tijdens een drukke de dag: nu en dan even stoppen, even op je ademhaling letten. Thuis soms even naar buiten, een klusje in de tuin doen, met een boek lekker in de hangstoel. Niet de hele week volplannen, zorgen dat er ‘lummeltijd’ overblijft en ruimte om leuke dingen te doen. Een keer in de week yogales is ook een heerlijke vorm van ontspanning.
  • Middelengebruik Die gebruik ik niet dus ik heb geen tips behalve dat je het beter niet kunt doen. Bouw het af als je wel genotsmiddelen gebruikt. Zoek een alternatief, zoek steun, vraag om therapie, sluit je aan bij een supportgroep.
  • Verbinding/zingeving Dat haal ik uit mijn werk en vrijwilligerswerk zoals bij Je Leefstijl Als Medicijn, en bij de wijktuin in mijn buurt. Dat is heel zinvol, ook al is het maar een heel kleine bijdrage. Ik spreek er ook veel mensen. Vrijwilligerswerk is een heel directe manier om iets bij te dragen aan de samenleving. Je moet wel iets zoeken dat bij je past. Daarnaast zijn natuurlijk contacten met familie en vrienden belangrijk.
  • Omgeving Neem je omgeving mee in wat je aan het doen bent en waarom. In mijn omgeving was er aanvankelijk niemand die koolhydraatarm at. Mijn gezin ondersteunde mij gelukkig wel in mijn andere manier van eten. Ik vertel overal hoe ik eet en leg uit waarom ik dat doe, en dan heeft iedereen er wel begrip voor. Inmiddels zijn er ook andere mensen in mijn directe omgeving die hiermee bezig zijn.

Meer lezen

Zeven vragen aan Piet van Ommeren

Zeven vragen aan Piet van Ommeren

Onze vrijwilligers zijn onmisbaar voor Stichting Je Leefstijl Als Medicijn. Volgens Piet van Ommeren is er veel voordeel te behalen als de zorg beter over de leefstijl zou gaan voorlichten.
Edward Reynout

Zeven vragen aan Edward Reynhout

Onze vrijwilligers zijn onmisbaar voor Stichting Je Leefstijl Als Medicijn. Edward Reynhout is supportgroepbeheerder, ‘badmeester’ en doet groepswandelingen. Edward: ‘Als het mijzelf lukt om van de pillen af te komen,…