Suikermaxdag: Kinderen bereiken op 9 juli de maximale hoeveelheid suiker

Een confrontatie met de extreme hoeveelheid suiker in de voeding van kinderen. 

9 juli 2021 is de eerste Suikermaxdag van dit kalenderjaar.   

Foodwatch heeft suikermaxdag in het leven geroepen om inzichtelijk te maken hoeveel suiker we met zijn allen eten.  Het is de dag waarop je de door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aanbevolen maximum hoeveelheid ‘vrije’ suikers voor een heel jaar al op hebt.

Kinderen tussen de 4 en 8 jaar eten, volgens cijfers van het RIVM, ruim 31 kilo suiker per jaar. Zij zijn dan ook de groep die op 9 juli als eerste hun maximum bereikt. Half augustus hebben alle kinderen tussen de 0-18 jaar hun maximale aanbevolen hoeveelheid suikers voor het hele kalenderjaar op. Alleen volwassenen van 70 jaar en ouder eten minder suiker dan het geadviseerde maximum. 

Suiker heeft wel 50 verschillende namen

Aan onze voeding worden suikers toegevoegd, dit zijn de zo genoemde ‘vrije’ suikers. Deze suikers hebben velen namen en zijn soms niet eens direct als suiker te herkennen. Naast kristalsuiker en honing wordt er aan veel producten bijvoorbeeld glucosestroop, fructose, moutsiroop of maïsstroop toegevoegd. Er zijn wel 50 verschillende soorten benamingen die gebruikt worden om suiker toe te voegen aan producten.
De van nature aanwezige suikers in vruchtensappen zijn ook ‘vrije’ suikers. Niet-alcoholische dranken, suiker, snoep, koek, gebak en zuivel vormen de grootste bronnen van vrije suikers die mensen binnenkrijgen. 

Diabetes

Dat de huidige Westerse voeding veel (vrije) suikers bevat werd voor mij extra duidelijk nadat bij mijn beide kinderen diabetes type 1 werd vastgesteld.  

Alle vormen van suiker hebben een bloedsuiker verhogend effect. De snelheid en de sterkte van de stijging hangt af van het soort suiker.  

Kristalsuiker, basterdsuiker of druivensuiker laat de bloedsuiker vrijwel direct stijgen.  

Bij de van nature aanwezige suikers, zoals in groente, fruit en zuivelproducten, is de snelheid en sterkte waarmee ze de bloedsuiker beïnvloeden afhankelijk van diverse factoren zoals de rijpheid van een product, de bereidingswijze en de hoeveelheid vezels die ze bevatten.  

De ‘vrije’ suikers worden vaak gecombineerd met vetten. Daardoor is het effect op de bloedsuiker langdurig en onvoorspelbaar. Bij diabetes type 1 moet je, middels toedienen van insuline, deze bloedsuikerstijging zien te voorkomen. Op zijn zachtst gezegd is dat een behoorlijke uitdaging.  

Voor kinderen met diabetes type 1 probeert men, middels het advies : “Vermijd dranken met suiker en snoep of snack met mate”, de suikerinname van vrije suikers te beperken.

Helaas wordt meestal vooral de boodschap gehoord dat: “Kinderen met diabetes type 1 moeten genieten van eten en mee kunnen doen met traktaties en feestelijke hapjes”. Zoals je hiernaast ziet op de pagina’s uit de folder “Voedingsrichtlijn” van het Diabetesfonds.

Jong Geleerd is Oud Gedaan

Suikermaxdag confronteert ons met de enorme hoeveelheid ‘vrije’ suikers die we aan onze kinderen geven.  Volgens hoogleraar Jaap Seidell is het goed te verklaren dat vooral kinderen te veel ‘vrije’ suikers binnenkrijgen. 

“Veel ouders weten niet dat er veel suikers zitten in vruchtensappen, ontbijtgranen, zuiveltoetjes en dergelijke.

En omdat kinderen nog niet zo veel eten als ze klein zijn, is dat een relatief groot deel van wat ze eten.” De te hoge suikerinname door tieners komt volgens Seidell voornamelijk door frisdranken, energiedrankjes en sportdrankjes. 

“Dat ouderen niet aan het geadviseerde maximum komen, komt omdat zij zijn opgegroeid in een tijd waarin veel minder suiker werd gegeten en gedronken, kort na de oorlog. Bij hen zit het eten van suiker dus veel minder in hun systeem.”

Blijkbaar hebben ouderen, ondanks de veranderingen in de samenleving en voedingsproducten, nog steeds profijt van het opgroeien met weinig suiker. Als samenleving, maar vooral onze kinderen, consumeren we te veel suiker. Dit veroorzaakt diverse gezondheidsproblemen en voor kinderen met diabetes type 1 moeilijk controleerbare bloedsuikerschommelingen. 

Deze confrontatie motiveerde mij om anders om te gaan met suiker in het diabetesmanagement van mijn kinderen. We hebben ervoor gekozen om pure onbewerkte voeding te eten en gezond gedrag jong aan te leren. Waarbij we als ouders een voorbeeldrol vervullen. Deze basishouding, gecombineerd met gespecialiseerde kennis over leefstijl van de Amerikaanse arts dr. Bernstein heeft geleid tot een eenvoudig en stabiel diabetesmanagement bij beide kinderen. 

Suikermaxdagen 2021

Kinderen 1 -3 jaar 10 augustus
Kinderen 4- 8 jaar  9 juli
Kinderen 9 -13 jaar 26 juli
Kinderen 14 – 18 jaar 14 augustus
Volwassenen 19 – 30 jaar 14 september
Volwassenen 31 -50 jaar 3 november
Volwassenen 51 – 70 23 december
Volwassenen 70-79  Onder de WHO norm

 Wil je meer weten over leefstijl en diabetes 1  management:

Diabetes 1 In Eigen Hand community

Diabetes 1 In Eigen Hand heeft een besloten facebookgroep voor mensen met diabetes Type 1 en LADA die hun inzicht in het effect van leefstijl bij diabetes willen vergroten.
Daarbij motiveren en steunen we elkaar op dit pad naar een eenvoudiger diabetes management en een gezonder en gelukkiger leven met diabetes.

Meld je hier aan.

Wil jij zelf ook meedenken?

Het platform Leefstijl Als Medicijn heeft openbare groepen op Facebook en LinkedIn voor iedereen die mee wil praten en denken over een gezondere, duurzame en vitale samenleving. Word je ook lid? Je bent van harte welkom!

Lid worden van de Facebookgroep

Leefstijl als Medicijn platform op LinkedIn

Steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Help ons om het aantal mensen met diabetes type 2 en andere leefstijlgerelateerde aandoeningen terug te dringen.

Inschrijven voor onze nieuwsbrief

Samenwerkingspartners

Deze website is mede mogelijk dank zij onze partners.

Ekomenu Maaltijdboxen Kook gezonde gerechten die perfect passen bij jouw leefstijl.

Ancora.health Het preventieve gezondheidsplan gebaseerd op jouw data.

Vriendenloterij Doe mee en steun stichting Je Leefstijl Als Medicijn.