Glucoserevolutie – Nooit meer pieken en dalen

Nooit meer pieken en dalen

Recensie boek Glucoserevolutie

Glucosepieken en -dalen gaan met de westerse leefstijl samen – en zijn uitermate schadelijk. Met Glucoserevolutie schreef Jessie Inchauspé een prettig en toegankelijk boek over de gezondheidseffecten van glucose én hoe je pieken en dalen kunt voorkomen.

Glucoserevolutie, Krijg grip op je bloedsuikerspiegel, verbeter je gezondheid en eet wat je wil
Door Jessie Inchauspé
Fontaine Uitgevers, 2022

Toen Jessie Inchauspé in 2018 bij een biogenetisch bedrijf in Silicon Valley werkte, kwam ze in aanraking met continue glucosemeters. Inmiddels zijn veel diabetespatiënten vertrouwd met apparaten die de bloedsuikerwaardes bijhouden, maar op dat moment waren ze nog nieuw. Toen ze ermee op haar arm rond ging lopen, kwam ze tot opmerkelijke ontdekkingen.

Inchauspé: “Al snel vielen me vreemde patronen op. Nachos op maandag, grote piek. Nachos op zondag, geen piek. Bier, piek. Wijn, geen piek. M&M’s na de lunch, geen piek. M&M’s voor het avondeten, wel een piek. Als ik ‘s middags moe was, waren mijn glucosewaarden bij de lunch hoog geweest. Als ik de hele dag door veel energie had, was mijn glucosespiegel stabiel geweest. Een presentatie op het werk die me stress opleverde: een piek. Meditatie: stabiliteit. Brood: piek. Brood en boter: geen piek…”

Ze ging de patronen bestuderen, besprak ze met vrienden en kennissen en ging erover posten op Instagram. Het was de start van de online community Glucose Goddess, die inmiddels bijna een half miljoen volgers heeft. Haar inzichten leidden uiteindelijk tot het boek Glucose Revolution waarvan onlangs de Nederlandse vertaling verscheen.

De reactie van voedsel beter begrijpen

De glucosesensoren zijn niet alleen waardevol voor individueel gebruik. Ze leveren bovendien bergen met data op die wetenschappers kunnen gebruiken om de reactie van ons lichaam op voedsel beter te begrijpen. Inchauspé, zelf een wetenschapper, maakt daar dankbaar gebruik van. De grote waarde van haar boek is echter dat het toegankelijk en prettig is geschreven en op heldere manier uitlegt waarom bepaalde processen verlopen zoals ze verlopen.

Overtuigend schetst Inchauspé welke schadelijke effecten glucose en met name de pieken en dalen ervan in de bloedsuikerspiegel hebben. Volgens haar heeft 88 procent van de Amerikaanse bevolking verstoorde glucosewaarden. Ze beschrijft hoe dat niet alleen tot diabetes type 2 maar onder meer ook tot snellere veroudering en ziektes zoals kanker kan leiden.

Volgens Inchauspé heeft 88 procent van de Amerikaanse bevolking verstoorde glucosewaarden

Zonder veel omhaal maakt Inchauspé gehakt van de gewoonte om calorieën te tellen. Haar belangrijkste doel is stabilisering van de suikerspiegel. Met niet alleen als doel om gezonder te worden maar ook om de hele dag door fitter te zijn. Inchauspé: “Hoe ik mij op dit moment voel, is nauw verbonden met de pieken en dalen in mijn glucosespiegel.”

Volgorde waarin we eten

De adviezen die Inchauspé geeft hebben niet alleen betrekking op wat we eten en drinken, maar bijvoorbeeld ook de volgorde waarin we dat doen. Maaltijden hebben betere effecten als we starten met de vezels, verder gaan met eiwitten en vetten, en pas als laatste aan zetmeel en suikers toekomen. Volgens onderzoek is het effect van de juiste volgorde op het onder controle brengen van de bloedsuikers vergelijkbaar met dat van diabetesmedicijnen. Met het oog op deze volgorde raadt Inchauspé ook aan om maaltijden met groentes te starten.

Het ontbijt verdient speciale aandacht. Een glucosepiek veroorzakend ontbijt zorgt dat je “rechtstreeks in een bloedsuikerachtbaan belandt. Blijft je bloedsuikerspiegel na het ontbijt in balans, dan doet hij dat na de lunch en het diner ook. Daar komt nog bij dat we ’s ochtends op nuchtere maag extra gevoelig zijn voor glucose.”

Azijn komt uit het boek als min of meer een wondermiddel naar voren. Rond maaltijden adviseert Inchauspé een lepel azijn opgelost in water te drinken. Proefpersonen die dat deden vielen in drie maanden 1,5 kilo af en kregen minder buikvet. Dat azijn de glucosepieken tegengaat komt volgens Inchauspé onder meer doordat azijnzuur de alfa-amylase, de omzetting van zetmeel in glucose, vertraagt.

Prettig leven

Volgers van Je Leefstijl Als Medicijn zullen veel van wat in Glucoserevolutie beschreven staat al eerder hebben gehoord. Toch is het leuk om Inchauspé’s uitleg van de oorzaken en gevolgen te lezen. Haar uitgangspunt is dat we, door haar adviezen te volgen, prettig kunnen leven en weinig consessies te hoeven doen aan onze voeding. Glucoserevolutie is ook een geschikt boek om weg te geven aan, bijvoorbeeld, familieleden om ze te laten begrijpen waarom iemand de moeite neemt om een bepaald voedingspatroon te volgen.

Jammer aan Glucoserevolutie is dat het niet volledig is. Er staat nog weinig in over de gevolgen van onder meer stress, slaap en vasten op de glucosepieken. Ongetwijfeld zullen we daar met behulp van de glucosesensoren steeds meer over te weten komen. Misschien komt er ooit een volgende editie van Glucoserevolutie waarin ook deze onderwerpen aandacht krijgen.

Meer leefstijlboeken lezen? Kijk op onze boekenpagina

Het boek Glucoserevolutie