Geen confectie, wel ‘haute couture’ en maatwerk in voeding

Geen confectie, wel ‘haute couture’ en maatwerk in voeding 

Ongezonde voeding kan problemen veroorzaken en gezonde voeding kan worden ingezet als (preventief) medicijn. Hoe nu verder met deze kennis? 

Met zijn allen aan de schijf van 5? 

Velen van ons zijn opgegroeid met de Schijf van 5. Deze schijf laat zien hoe een ‘gezond’ eetpatroon is opgebouwd. De schijf bevat best wat gezonde koolhydraten, eiwitten, een beetje vet, groentes, fruit en natuurlijk vocht. Deze richtlijnen vormen een gezonde basis voor een gemiddeld persoon . Nu rest de vraag: wie is er gemiddeld? De bankzitter? De sportieve twintiger? Je fitte oma? Jij, of ik…? En als je afwijkt van het gemiddelde, wat moet je dan? Voor speciale groepen zijn er extra aanbevelingen. Zo is voor ouderen wat extra eiwit een pre, worden zwangere vrouwen extra foliumzuur aanbevolen en mensen met een donkere huidskleur en ouderen krijgen het advies waakzaam te zijn voor voldoende vitamine D inname.  

Op naar maatwerk in voeding

Hierboven beschrijf ik dat algemene voedingsrichtlijnen een goed vertrekpunt zijn, maar nog niet genoeg afgestemd op elk individu . Elke persoon heeft andere behoeftes en reageert anders op voeding. Dit hangt bijvoorbeeld af van de gezondheid van je darmen en je metabolisme. Er bestaat dus geen ‘one-size-fits all’ dieet . Zelfs eeneiige tweelingen blijken op een verschillende manier op voeding te reageren . Een ander puntje van kritiek is dat de voedingsrichtlijnen zich richten op losse voedingselementen, zoals eiwit en koolhydraten. Onderzoek laat echter zien dat er interactie is tussen deze voedingselementen . Zo ondervind je minder nadelige effecten van koolhydraten als je deze eet in combinatie met vezelrijke voeding en/of vet. De conclusie: het is zo simpel nog niet!

Een toetje nà de maaltijd

Er zijn dus persoonlijke factoren, zoals de gezondheid van je darmen, en algemene factoren, zoals de interactie tussen voedingsstoffen, die een rol spelen in je gezondheid en hoe je op voeding reageert. Een aantal andere algemene factoren zijn wat je eet, hoe vaak en hoeveel; inkoppers natuurlijk. Maar wist je dat ook de manier van bereiding een rol speelt ? Een gebakken aardappel zorgt voor een minder hoge bloedsuikerpiek dan een gekookte aardappel. Nog beter: bak je aardappelen een dag van tevoren. Door het afkoelen en opnieuw opwarmen wordt een deel van de koolhydraten namelijk omgezet in resistent zetmeel, en dat zorgt voor een minder grote bloedsuiker piek.

Ook de timing en volgorde van eten lijkt invloed te hebben. Een toetje na is beter dan een de maaltijd starten met een stuk taart. En drink je er een glaasje alcohol bij? Dan is je lichaam eerst bezig met het verwerken van de alcohol, voordat je de koolhydraten en vetten uit het eten gaat verbranden. Echt waar, je lichaam heeft een prioriteitenlijstje opgesteld.

En dan natuurlijk de interactie met andere leefstijlfactoren, zoals slaap en fysieke activiteit . Ken jij ook dat gevoel van trek na een kort nachtje? Je hebt immers energie nodig. Ook is er bekend dat je lichaam best goed koolhydraten kan verwerken als je daarna gaat sporten (alle koolhydraten worden dan meteen voor energie gebruikt) en ook na het sporten doen koolhydraten minder kwaad (deze worden gebruikt om de energievoorraad in de spieren weer op te bouwen). Dus voortaan een flinke wandeling als je de maaltijd afsluit met een zoete lekkernij!

Wat leren we hiervan??

Elke persoon is uniek: reageert op een unieke manier op voeding en heeft een unieke voedingsbehoefte. Dit hangt onder andere af van zijn/haar gezondheid en leefstijl.

Natuurlijk zijn er voedingsmiddelen die voor iedereen gezond zijn, zoals groentes. Maar voor andere voedingsstoffen, zoals koolhydraten, ligt dit soms wat genuanceerder. Er circuleren hier dan ook veel verschillende meningen over. De eens zweert bij een vet-vrij dieet, de ander bij juist bij een dieet hoog in vetten. Zie jij door de bomen het bos nog? In ieder geval hebben veel adviezen dezelfde basis: laat bewerkte voeding weg. (lees ons artikel het beste dieet – real food)

Onderzoek naar de factoren die bepalen of een voedingsmiddel voor jou gezond is of niet is in volle gang. We komen steeds meer te weten komen over de impact van voeding op gezondheid, onze eigen voedselbehoeftes en ook zijn er nieuwe technische innovaties op het gebied van diagnostiek.  Ik verwacht daarom dat de generieke richtlijnen zoals de schijf van vijf in toenemende mate worden vervangen door maatwerk advies met al doel: een optimale voedingstoestand voor iedereen. Ook zal de nadruk komen te liggen op complete maaltijden en eetpatronen in plaats van de losse ingrediënten, want juist de wisselwerking van de ingrediënten is van belang . Hoe goed gevoed ben jij? Daar gaan we in de volgende post verder op in….

 

 Remmers, G. (2014). Personalized Food Verkenning van het Business Potentieel. Lelystad.

 De Roos, B., & Brennan, L. (2017). Personalized Interventions—A Precision Approach for the Next Generation of Dietary Intervention Studies. Nutrients, 9(847). https://doi.org/10.3390/nu9080847

 Szakály, Z., Fehér, A., & Kiss, M. (2019). Consumer Acceptance of Personalized Nutrition. In C. Galanakis (eds), Trends in Personalized Nutrition (pp. 225-255). Academic Press. https://doi.org/10.1016/b978-0-12-816403-7.00009-x

 Zeevi, D., Korem, T., Zmora, N., Israeli, D., Rothschild, D., Weinberger, A., … Segal, E. (2015). Personalized Nutrition by Prediction of Glycemic Responses. Cell, 163(5), 1079–1094. https://doi.org/10.1016/j.cell.2015.11.001

 Mozaffarian, D. (2016). Dietary and Policy Priorities for Cardiovascular Disease, Diabetes, and Obesity. Circulation, 133(2), 187–225. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.115.018585

 Mozaffarian, D. (2016). Dietary and Policy Priorities for Cardiovascular Disease, Diabetes, and Obesity. Circulation, 133(2), 187–225. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.115.018585

 WageningenX (2020). Module 1: Cardiometababolic disease risk. In: Nutrition, Health disease and diabetes. (WageningenX:NUTR106x) . Retrieved from: https://courses.edx.org/courses/course-v1:WageningenX+NUTR106x+3T2019/course/

 Dekker, L. H., Rijnks, R. H., Strijker, D., & Navis, G. J. (2017). A spatial analysis of dietary patterns in a large representative population in the north of The Netherlands – the Lifelines cohort study. The International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1), 166. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0622-8

 

 

Een artikel geschreven door Ir. Veerle van Engen

Leefstijl op maat – de volledige planning van artikelen door Veerle

Als Strategic Health Designer heb ik een passie het ontwerpen van een gezonde voedselomgeving en personalised nutrition, dus afgestemd op jou.

Lees het artikel

Hoe een persoonlijk voedingsadvies bijdraagt aan de gezondheid. Hoe reageer ik op bepaalde voeding? Individueel voedingsadvies op maat.

Lees het artikel

koolhydraten, eiwitten, vetten, ketonen, macronutriënten, micronutriënten, vitamines, mineralen. Een duidelijke uitleg door Veerle van Engen 

Lees het artikel

Verkeerde voeding maakt je ziek maar de juiste voeding kan je ook weer genezen. De twee gezichten van voeding. Welk gezicht kijkt naar jou?

Lees het artikel

Heb je diabetes type 2 dan is voeding vaak de oorzaak maar ook de oplossing. Zoek jij een oplossing dan helpt dit artikel jouw op weg

Lees het artikel

Ongezonde voeding kan problemen veroorzaken en gezonde voeding kan worden ingezet als (preventief) medicijn. Hoe nu verder met deze kennis?

Lees het artikel

Dit artikel wordt binnenkort gepubliceerd.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

Dit artikel wordt binnenkort gepubliceerd.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

Dit artikel wordt binnenkort gepubliceerd.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

Dit artikel wordt binnenkort gepubliceerd.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

Dit artikel wordt binnenkort gepubliceerd.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

Lees ook of meld je aan

Wat eten we vandaag – Gezonde leefstijlrecepten

Wat eten we vandaag? Wat is echt gezond? Voeding als medicijn. Tips en recepten real food, koolhydraatarm, ketogeen, veel groenten, eiwitrijk.

Ga naar het artikel wat eten we vandaag

 

Leefstijlprogramma voor mensen met diabetes type 2 – Diabetes2Doorbreken

Diabetes2doorbreken het online leefstijlprogramma voor leden van Stichting Je Leefstijl Als Medicijn.

Heb jij diabetes type 2? Doe mee!

 

Voeding op maat – personalised nutrition

In deze serie van artikelen geeft Ir. Veerle van Engen haar visie over voeding op maat, voeding op recept, voeding die het best bij jou past.

Lees ook haar thesis op de site van TU Delft Towards shoppable health

Of bekijk de de online presentatie van de master thesis van Veerle

 

Wil jij zelf ook meedenken?

Het platform Leefstijl Als Medicijn heeft openbare groepen op Facebook en LinkedIn voor iedereen die mee wil praten en denken over een gezondere, duurzame en vitale samenleving. Word je ook lid? Je bent van harte welkom!

Lid worden van de Facebookgroep

Leefstijl als Medicijn platform op LinkedIn

Steun het werk van de Stichting Je Leefstijl Als Medicijn

Help ons om het aantal mensen met diabetes type 2 en andere leefstijlgerelateerde aandoeningen terug te dringen.

Doe een gift

Contact opnemen

Inschrijven voor onze nieuwsbrief